Mijn 2 poezen(6jaar, gesteriliseerd, 9maanden, NOG niet gesteriliseerd) dagen ELKAAR steeds uit, grommen en vechten, iets te maken met sterelisatie?

Mijn 2 poezen (de oudste: 6jaar, gesteriliseerd, de jongste: 9 maanden, NOG niet gesteriliseerd ivm 3 maanden vermist geweest en nu pas terug) grommen constant naar elkaar, de oudste loopt ook altijd in een soort slow motion voorbij. Ze dagen ELKAAR uit, de ene keer rent de jongste achter de oudste aan, de andere keer andersom. De ouste heeft ook de eerste 2 dagen dat mijn vermiste poes van 9 maanden terug is op zolder doorgebracht.. kwam alleen naar beneden om te eten en even op de kattenbak te gaan.
Soms (niet altijd) als ik de oudste wil gaan aaien haalt ze uit naar mij en dat sinds mijn kleine meisje terug is. Kan dit iets te maken hebben met dat de ene wel gesteriliseerd is en de andere niet?
de jongste wordt over 1,5 week gesteriliseerd.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
en dan krijg je misschien te horen dat er gezinsuitbreiding op komst is.

Antwoorden (1)

Dat de jongste poes nog niet gecastreerd is speelt zeker een rol. Niet alleen maakt dat poezen feller, maar ze zou ook drachtig kunnen zijn.
Wat echter een nog grotere rol speelt, is dat je poezen na zo'n tijd apart van elkaar bijna weer vreemden voor elkaar zijn: de groepsgeur is niet meer aanwezig.
Het is dus bijna of je twee vreemde katten bij elkaar hebt gezet.
Ik zou de poezen per direct van elkaar scheiden, zodat ze tot rust kunnen komen.
Nadat de jongste hersteld is van de castratie kan je ze rustig aan weer aan elkaar laten wennen. Google eens op (her)introductie kat om te lezen hoe je dat het beste aanpakt.
Hou je katjes verder goed in de gaten: zoveel stress kan uitmonden in gezondheidsproblemen.
Succes!
Rieneke1