kan een kat zijn baasje missen ?

Ik ben sinds kort verhuist , en heb mijn kat bij mijn oma gelaten omdat ik naar een compleet ander deel van mijn woonplaats ben , en nu zegt mijn oma dat mijn kat niet meer eet sloom is en heel veel slaapt . Zou dit op een ziekte wijzen of mist die mij ??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een kat slaapt het grootste gedeelte van de dag. Soms wel 18 uur als ze ouder worden.
Natuurlijk mist het beestje jou, jouw oma aait anders en ook op andere tijden. Zij doet gewoon alles anders dan de kat van jou gewend is.
Ook nog in een andere omgeving, als ik het goed begrijp. De kast heeft zeer waarschijnlijk last van heimwee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
kast = kat
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb eerst een tijdje gewoond bij me oma en mijn katje van 2 jaar dus ook. En hij is nu bij mij oma zit eraan te denken om hem mee te nemen vanavond .. maar dit is echt een totaal andere omgeving en hij is een buitenkat dus ik kan hem ook niet meer binnen wennen ..
Ritsuka
9 jaar geleden
mijn ouders hadden vroeger wel een kat die ons gigantisch miste als wij op vakantie gingen. Zodra je dan weer thuiskwam gelijk als een gek miauwen en dan wilde ze op schoot en gelijk helemaal kopjes geven en likken en spinnen.
criseyde
9 jaar geleden
Grappig, die van ons negeerde je juist de eerste drie dagen als je terugkwam van vakantie...(en bewust he? de kamer binnenkomen, wachten totdat je hem gezien had en dan zich omdraaien zodat hij met zijn rug naar je toe zat).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het al eens meer verteld, wij brachten Kwibus tijdens een vakantie naar een dierenpension (vijf sterren zeg maar). Na tien dagen belden de dierenarts, wij moesten naar huis, het beestje lag dood te gaan van heimwee. Een kat die heimwee heeft is heel zielig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kom net bij de dierenarts weg , en het bleek dat die hoge koorts heeft en een infectie gelukkig medicijnen meegekregen !
Rieneke1
9 jaar geleden
Wat fijn dat je meteen bent gegaan!
Beterschap voor je kat.
Ritsuka
9 jaar geleden
goed om te horen dat ze nu medicatie heeft
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vraag me alleen af wat ik er tegen kan doen ..
Rieneke1
9 jaar geleden
Hoe bedoel je babeygirl? Je hebt gedaan wat nodig was, het beestje krijgt nu medicatie, en ik neem aan dat jij en je oma hem goed in de gaten gaan houden.
Meer kan je niet doen. Een verhuizing is een ramp voor een kat, maar terug naar het oude territorium kan niet meer.
Als de kat weer is opgeknapt, laat je oma hem dan maar veel afleiding geven, regelmatig spelen doet een kat veel goed, en laat hem wat werken voor z'n eten (voerpuzzels, eventueel zelfgemaakt).
Hij zal z'n draai weer moeten vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik zou zo vaak mogelijk naar je oma toegaan om je kat te kunnen zien en verzorgen, zeler nu hij ziek is Onze kat vond de diverse verhuizingen helemaal niet erg (alleen de autorit er naar toe) maar mist mij als ik langer dan een dag weg blijf. Werken overdag accepteert ze, maar als ik 's-avonds niet thuis kom dan is ze helemaal van slag. Terwijl mijn man haar ook goed verzorgt. Als ik dan terugkom moet ik haar twee dagen in mijn armen dragen, ze laat me niet meer gaan. In jouw geval vind ik het moeilijk. Als de kat bij jou en je oma gewend was buiten te kunnen, en dat kan ik je nieuwe huis niet, begrijp ik dat je hem in het oude huis wilt laten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat nu gelukkig weer goed met Ricky ! Hij is weer lekker eigenwijs zoals die altijd was !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
heel fijn om te horen. Katten zoeken hun eigen vriendjes, maar nu wordt je oma ook vast haar vriendin. Die heeft haar Ricky beter gemaakt.
Rieneke1
9 jaar geleden
Bedankt voor de update. Fijn dat het weer goed gaat met je kat :)

Antwoorden (1)

Het lijkt me van belang dat je oma vandaag nog met je kat naar de dierenarts gaat.
Dikke kans dat het beestje een medisch probleem heeft, en niet eten is gevaarlijk voor een kat ivm leververvetting.

Wat betreft het missen van een baasje: dat verschilt per kat.
In eerste instantie zijn katten enorm gehecht aan hun territorium, en daaruit worden gehaald en in een ander huis worden gezet is enorm stressvol voor een kat.
Gezien je zelf verhuisd bent en geen mogelijkheid hebt je kat buiten te laten terwijl hij dit wel gewend is, heeft het geen enkele zin je kat op te gaan halen, en al helemaal niet nu hij ziek is.

De mate van hechting van een kat aan het baasje hangt af van de jeugd/socialisatie die het beestje heeft gehad. Een goed gesocialiseerd beestje die niet te vroeg uit het nest is gerukt, zal het baasje wel missen, maar kan daar wel mee omgaan.
Katjes die te jong uit het nest zijn gehaald, en vooral weeskatjes die met de fles zijn grootgebracht, kunnen een ongezonde verlatingsangst ontwikkelen en het erg moeilijk hebben bij scheiding van het baasje.

Maar voor nu: rap naar de dierenarts!
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ interessant die verklaring van socialisatie. Soms beslist een jonge kat zelf waar die wil wonen.