Zijn konijnen monogaam?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat vind ik een interessante vraag, vooral omdat ik zelf twee konijnen heb. Twee maar, een vrouwtje en een gecastreerd mannetje, dus ze kunnen geen van beide 'vreemdgaan', maar ik vraag me inderdaad wel af hoe dat bij wilde konijnen of bij konijnen die meerdere kooigenoten hebben, gaat...

Het beste antwoord

Ja. In tegenstelling tot wat iedereen denkt zijn wilde konijnen vrij monogaam. Ze vormen vaste koppels. Het mannetje gaat wel eens een keer vreemd, maar moet dat dan bekopen met een woest vrouwtje. Het duurt dan wel even voor hij weer in de buurt mag komen en hij moet dan zeker zijn excuus aanbieden.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus wanneer ik meermaals vreemd ga en m'n vriendin wordt boos, maar ik bied wel steeds m'n excuses aan ben ik monogaam...?
Amadea
9 jaar geleden
Eens een keer is wat anders dan meermaals, en jij bent geen konijn. Je wordt er echter geen polygamist van!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de biologie is een dier polygaam zodra deze binnen een voortplantingsseizoen meer dan een partner heeft, zoals bij konijnen regelmatig het geval is.
Kortom: echt monogaam zijn ze niet, echt polygaam ook niet. In die zin was mijn vergelijking in de eerste reactie wat mank. Had ik een seconde langer over na moeten denken. ;)

Andere antwoorden (2)

Ja en nee.
Met name dominante mannetjeskonijnen vertonen polygyn gedrag. Konijnen met een lagere status vormen vaak monogame paren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aangezien de vraag in de categorie huisdieren wordt gesteld kan ik aan de antwoorden toevoegen dat tamme konijnen in het geheel niet monogaam zijn. Zowel ram als voedster is het om het even bij welke partner ze gezet worden in geval van een paring.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je een punt; plus. ;)