Moet een baby eend 24uur onder warmtelamp?

ik heb gisteren een baby eendje gevonden aan de autosnelweg. ik heb hem dan gelijk mee gepakt en het eendje ligt nu in een doos onder een lamp. Heb de dierenambulance gebeld en ze wouden niet voor 1 eendje komen dus heb ik besloten om ervoor te zorgen, ik heb ook al wat opgezocht en het blijkt dat het niet zo moeilijk is om een baby eend groot te brengen. Mijn vraag is: moet zo'n eendje de hele dag onder zo'n lampje blijven of mag het ook voor heel effen rondwandelen?, en hebben jullie ook nog wat meer tips?
mvg

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.3K
Rieneke1
9 jaar geleden
Is er geen vogelopvang in de buurt waar je het eendje kan brengen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dichtstbijzijnde vogelcentrum is 55 km dus ja
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dierenvriend12 , wat goed van u dat u dat eendje gered hebt!! Als er meer mensen zoals u op de wereld waren, zou deze er echt veel mooier uitzien...!.. Maar misschien kan u beter de Dierenambulance bellen, die kunnen het eendje misschien naar een opvang brengen. Veel succes! En wens hem maar veel beterschap namens mij! :P (Grapje)!

Antwoorden (3)

Tot het pulletje min of meer in de veren komt te zitten, moet er een warmtelamp boven hangen.
Je ziet vanzelf of het goed is of te warm: als het te warm is gaat het eendje er niet recht onder liggen, maar meer naar de zijkant.
Geef hen opfokkorrels voor watervogels, en , naast gewoon drinkwater, ook een bakje water met heel fijn gesneden groen, bijvoorbeeld andijvie of spinazie.
Zodra er kroos in de sloot ligt kan je dat ook geven.
Het beestje mag nog niet zwemmen, maar moet wel de poten nat kunnen maken, dus een schotel water bijzetten is een goed idee.
Zet er ook een spiegel bij, anders kan hij door eenzaamheid zo gaan piepen dat hij geen tijd meer vindt om te eten, en uitgeput raakt.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt voor de informatie
Je kunt het beste een warmte lamp ophangen in een grotere ruimte. Het kuiken zal dan zelf wel bepalen waar het gaat liggen, als het te warm is, wat ook kan zal het uit de lichtbundel gaan liggen, wordt het te koud dan zal het er onder gaan liggen.

Als je meer kuikens hebt kun je dit veel beter zien, bij kou gaan ze tegen elkaar in het midden van de lichtbundel liggen, als het te warm is zullen ze of helemaal buiten de lichtbundel of in een kring op de rand van de licht bundel gaan liggen.

Ik zou een minimum maximum thermometer onder de lamp leggen, en zorgen dat de temperatuur iets boven de 30 graden is, dit kun je regelen door de lamp hoger of lager te hangen, of een lichtere of zwaarder lamp te gebruiken

Succes!!

Toegevoegd na 1 minuut:
niet goed gekeken, hier boven staat dus al een goed antwoord
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het warm buiten is hoeft de warmtelamp er niet altijd boven, als het ong dertig graden is is het goed.