Kan een poes te klein blijven om kittens te krijgen?

Ik heb namelijk een blauwe rus kruizing gekocht om een keer mee te maken om zelf een nestje kittens in huis te hebben, het is niet de bedoeling om aan de lopende band te gaan fokken. Maar ik vind haar erg klein blijven, ze is nu iets ouder dan een jaar en de bedoeling was dat ze rond 3 jaar haar eerste nestje zou krijgen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
Rieneke1
9 jaar geleden
Wat ben je van plan te doen als de poes krols gaat worden? Je bent ermee bekend dat de poezenpil enorme gezondheidsrisico's met zich meebrengt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn advies is om helemaal geen kittens te fokken. vuilnisbakkies of raskat maakt niks uit. Er zijn al zoveel dieren in bv asiels die een baasje zoeken en die zijn net zo leuk en Geschikt voor jou familie en voor jezelf.
Ritsuka
9 jaar geleden
er zitten al zoveel katten in een asiel inderdaad. Doe het gewoon niet. Ga eens op bezoek bij iemand die ze fokt of toevallig een nestje heeft, net zo leuk.
Wanr al die katjes moet je ook opvoeden en ergens kunnen plaatsen.

Antwoorden (1)

Je zet er geen gewicht bij, dus het is moeilijk te beoordelen of de poes gewoon wat klein gebouwd is of daadwerkelijk een groeiachterstand heeft.
In het laatste geval is het goed de poes medisch grondig te laten onderzoeken.
Uiteraard is het niet verstandig om een poes met groeiachterstand, door welke reden ook, zich te laten voortplanten.

Bedenk verder dat een kruising gewoon een htk is, en dat het kittenoverschot al enorm is.
Ik kan je wens om eens een nestje groot te brengen goed begrijpen, maar er zijn betere keuzes dan je kat zich te laten voortplanten.
Veel asiels en kattenopvangen zoeken opvanggezinnen voor moederloze kittens.
Ze bieden je begeleiding en ondersteuning bij het grootbrengen van het nestje.
Ik wens je wijsheid en succes!
Rieneke1
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik vind de vraagstelling wat vreemd. "Ik heb een kat gekocht om een keer een nestje kittens mee te maken. En nadat dat gebeurt is? Wat dan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De laatste keer dat ik haar woog was ze drie kilo, dat is ongeveer twee weken terug en toen was ze net 12 maanden geworden. En omdat wij er een grote kater naast hebben lopen lijkt ze ook sneller wat kleiner (de kater is uiteraard geholpen) en als het bij de doktor blijkt dat ze een groeiachterstand heeft bespreek ik direct de opties qua sterrilisatie. De kittens zullen ook niet verkocht worden die zouden naar de familie van mij en mn vriendin gaan en er zou minimaal een bij ons blijven. Maar dat is dus nog even afwachten of het wel gezond zou zijn voor Bagheera. Hartstikke bedankt voor het antwoord! Gelijk even een afspraak bij de doktor inplannen dan :)
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Het te klein blijven van een poes/kat kan ook een teken zijn van een hart aandoening. (Heeft mijn kleine poes) HCM is veel voorkomend bij raskatten. Als jouw kat half half is kan het zijn dat ze dat heeft. En het is erfelijk heb ik begrepen. Maar daar weet Rieneke meer van dan ik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemoort lees nu pas uw eerste reactie, uiteraard is de poes zelf belangrijker dan het nestje maar ik heb er wel bewust over na gedacht en heb daarom ook goed naar haar moeder gekeken en research gedaan in genetica. En ik hoop dat het niks ernstigs is ze komt wel ontzettend gezond over, ze is actief, kijkt goed uit haar ogen en heeft een prachtig gebit vergeleken met mijn kater. Ik heb een hele goeie dierenarts waar al onze dieren worden behandeld en ze is ook goed verzekerd dus met een beetje geluk heb ik me druk gemaakt om niks. Hartstikke Bedankt voor de reactie!
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Geen probleem. Was ook niet onaangenaam bedoeld (mijn eerste reactie). Vroeg het me alleen af. Onze Videl leek oom prima in orde. Totdat ze onder narcose moest voor een gebitsverzorging. De dierenarts deed voorafgaand aan de narcose een onderzoek en vond toen hartruis. Daarna is het balletje gaan rollen. Gelukkig geen HCM maar wel een verdikte hartspier en een lekkende hartklep. Daar heeft ze Athenolol pillen voor. Moet ze de rwst van haar leven slikken. Pas toen ze de medicijnen kreeg merkte ik pas dat er iets mis was met haar. Ze werd veel actiever, at meer en sliep stukken minder.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Verzekeren is verstandig. Zo hoef je nooit te kiezen voor € of kat. Met onze Videl heb ik al een paar €1000 aan kosten bespaard. Het UKG is niet goedkoop.
Ivana
9 jaar geleden
Een blauwe rus is een fijn gebouwd ras. Mijn blauwe rus (poes) weegt ook maar iets meer dan 3 kilo. Zo vreemd is dat niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3kg is toch een prima gewicht voor een katje van 1 jaar?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je denkt dat je met een kater helpen, castreren bedoeld, dan denk ik dat jij en de kater daar totaal anders over denken. klinkt zo vriendelijk hè, "hij is geholpen" . Nou ik denk dat de kater in 't voorjaar niets liever doet dan een slag in de rondte n**ken
Rieneke1
8 jaar geleden
Theo, het lijkt me niet dat de kater daar diepere gedachtes over koestert.
En het lijkt me een stuk vriendelijker een kater te laten helpen.
Alternatief: verdwalen, aangereden worden, vechtwonden en abcessen, FIV enz.
Mijn keus is duidelijk, in het belang van de kat.
Rieneke1
8 jaar geleden
DeeBee, 3 kg is idd geen slecht gewicht voor een poes van 1 jaar oud. Wel ben ik nog steeds benieuwd hoe vraagstelster de periode tot de dekking denkt te gaan overbruggen, mbt krols worden.