mijn konijnen zijn gecastreerd, maar de een springt steeds op de ander. weet iemand wat ik kan doen?

hoi,
mijn konijnen zijn allebeide mannetjes en ook allebei gecastreerd.
alleen nu sinds dit jaar springt de ene de hele tijd op de ander. en het begint ook gewoon zielig te worden. weet iemand hoe dit komt? door dominantie of gewoon omdat de lente in de luch hangt, want dit is pas voor het eerst dat ze het doen en het is steeds maar eentje op een ander.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gezegde gaat niet voor niets 'ze doen het als konijnen'.
Konijnen rijden op alles als " de tijd" er is en die is er bij konijnen vrij regelmatig. Hoe oud zijn je konijntjes?
Het enige wat je zou kunnen doen, zonder dat je de diertjes nat spuit, straft of wat dan ook, is ze even apart van elkaar te zetten. Je kunt hun kooitjes misschien wel bij elkaar zetten, zodat ze toch nog contact hebben, maar even geen fysiek contact. Je zult vanzelf aan het gedrag van je konijntjes zien of er positieve of negatieve verandering optreedt. Je moet altijd denken: 'wat zouden ze in het wild hebben gedaan'?
Inderdaad, niet bij elkaar blijven zitten. Nu kunnen ze beiden geen kant op, en dat is naar mijn idee heel vervelend.
Probeer ze even apart van elkaar te zetten zodat de underdog ook een beetje op adem kan komen, hij zal je zeker dankbaar zijn.
Ik ben benieuwd, in ieder geval heel veel succes!
Rieneke1
9 jaar geleden
Het is maar een idee, maar zou het helpen als je een alternatief biedt: een pluche knuffel of zo'n grote zachte pantoffel?

Antwoorden (1)

Konijnen zijn gewoontedieren en doen veel dingen gewoon omdat ze het altijd hebben gedaan. Doet je konijn iets dat je niet wilt, dan is het zaak dit meteen te corrigeren. Binnen 3 dagen wordt het nieuwe gedrag een gewoonte en het kan weken duren om deze gewoonte weer af te leren. Je mag een konijn nooit slaan of een lichte tik geven. Dit begrijpt een konijn niet. Hij zal eerder bang van je worden dan dat het gedrag stopt. Slaan helpt dus niet. Vaak volstaat het als je luid zijn naam en 'nee' roept of in je handen klapt.

Veel konijnen hebben er een hekel aan om nat te worden. Pak een plantenspuit en zet hem op een strakke straal. Zodra je merkt dat je konijn iets wil doen dat je niet wilt geef je hem een flinke straal water tegen zijn lijf, maar pas op dat er geen water in de oren komt. Je konijn zal er meteen mee ophouden en verbaasd kijken waar dat water nou vandaan komt. Dat is het grote voordeel van de waterspuit: ze weten niet dat het van jou af komt, dus worden ze ook niet boos op jou. Als je meerdere malen de plantenspuit gebruikt bij hetzelfde gedrag leggen ze een link. "Als ik dit doe, dan wordt ik nat" zullen ze denken.

Je moet dit wel een tijd lang volhouden soms wel een paar weken.
fremar