Duidelijk nee zeggen en dan straffen. Na een paar keer volstaat nee zeggen. En voorkom verveling.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je vermeldt niet hoe oud het dier precies is. Dat bijten houdt verband met het doorkomen van tanden en kiezen. Hij heeft dus duidelijk behoefte aan bijtmateriaal.
Omdat een pup op dat moment pijn heeft, zal hij alles pakken wat voorhanden is.
Aan jou de eer om hem duidelijk te maken wat wel en wat niet is toegestaan.

Straffen is in deze periode nog niet aan de orde. Je zult voor een deel moeten zorgen dat je schoenen niet in de kamer staan, de kussens van de bank even ter zijde zijn gelegd. Als hij zich schuldig maakt aan bijten in het vloerkleed, of bijvoorbeeld de stoelpoten, dan zeg je 'nee' en ruilt het verkeerde om voor iets waar hij wel op mag bijten. Dit blijf je met veel geduld herhalen. Dat helpt, met straffen krijg je een schuwe hond omdat hij niet weet wat je bedoelt.

Een kind in de box doet in wezen hetzelfde. Bijten in alles wat voorhanden is omdat zijn tandjes doorkomen, want bijten verlicht de pijn en laat de tanden doorkomen.

Zorg dat je een bench in de kamer hebt staan met kauwbotjes en rubber kauwmateriaal. Dan kan je eens even de kamer verlaten zonder dat hij je goeie spullen te grazen neemt. Een pup voelt zich veilig en geborgen in een bench als je hem er niet te lang en op zijn rustige momenten inzet.

Speel veel met hem, heb geduld, weet dat zijn geestelijke vermogens nog moeten groeien en verbeter zijn fouten door hem er met een 'nee' op te wijzen. Hij zal gauw doorhebben wat je van hem wilt, maar alleen als hij zich bij jou veilig voelt en dat bereik je in deze fase nog niet met straffen.
Ivana
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Fijn hondvriendelijk antwoord Ivana.
jodyenboyke
8 jaar geleden
Ook van mij een plus
Ivana
8 jaar geleden
Bedankt meisjes! :)
Castle
8 jaar geleden
+ een hond straf je niet maar beloon je voor goed gedrag. ( ͡ᵔ ͜ʖ ͡ᵔ )
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dikke plus
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ivana
Bij elke hondenvraag zoek ik eerst jouw [eventuele] antwoord. Staat dat er, dan lees ik het met overgave/interesse om daarna te plussen. Fijn dat je weer zo'n goed en leerzaam antwoord gepost hebt! Plus +