hoe meet je de bloeddruk van een hond?

Mijn hond heeft natuurlijk ook een bloeddruk maar hoe meet je die en kunnen honden maar ook andere dieren last hebben van een hoge of lage bloeddruk?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Het meten van een bloeddruk bloeddrukmeting hond
van een hond verschilt niet veel
van het meten bij een mens.
Het is belangrijk dat de meting
in alle rust gebeurt. De hond
mag gewoon zitten of liggen,
net wat het dier prettig vindt.
Er wordt een manchet om de
bovenarm(bovenste gedeelte van de poot) geplaatst. Daarna
wordt er met de sensor van de
Doppler bloeddrukmeter het
geluid van de bloedstroom
opgezocht. Zodra deze gevonden is wordt de manchet opgepomt totdat er geen signaal meer hoorbaar is. Vervolgens laten we de manchet weer leeglopen. Het moment dat het signaal weer hoorbaar wordt, noemen we de bovendruk. Bij honden richten we ons met name op deze waarde.

Ook honden kunnen last hebben van een verhoogde bloeddruk. In veel gevallen merk je hier als eigenaar niets van. Echter deze hoge bloeddruk kan ernstige gevolgen hebben: nierfalen, hartfalen, herseninfarct, soms zelfs blindheid.
fremar