Ja, een kater ruikt dat, net zoals hij ook reageert op de lokroep van krolse vrouwtjes.
Over de precieze afstand is weinig bekend, maar dat het een flinke afstand is, is wel duidelijk.
Sowieso hebben katten een uitstekend reukvermogen, nog versterkt door hun vermogen ook geur te "proeven" via hun vomeronasaal orgaan.
ook het feit dat poezen al beginnen te markeren en te roepen, terwijl zij pas dagen later tot paren bereid zijn, geeft dit aan.
Zo kunnen katers ruim op tijd een aankondiging krijgen, zodat ze tijd hebben zich naar het territorium van de betreffende poes te begeven.
Rieneke1