Hoeveel vissen in een aquarium?

Ik heb nu 4 jaar een aquarium waar ik 3 sluierstaartjes in had zitten. Eentje is er nu dood. Kan ik er nog wat bijzetten? Ik heb een bak van 600x300x300mm. Ongeveer 60 liter. Ik vind het heel mooi maar ik moet in alle eerlijkheid zeggen dat ik niet bezig ben met ph waardes etc etc. Ik doe nu elke week 15 tot 20% water verversen, filter schoonmaken, verwarming,binnenkant ramen schoonmaken ( alg ) en (kunststof) planten en accecoires schoonmaken. Ik geef ze elke dag een hoeveelheid voeding die ze binnen een paar minuten opeten. Dus ik ben geen echte pro. Maar kan ik in deze hoeveelheid water er nog een vis bij doen of evt wat hele kleintjes die onder deze omstandigheden kunnen leven? En ik neem aan dat het ook beter is om er een paar echte planten in te zetten, zo ja welke?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ik wil je er wel even op wijzen dat de inhoud van je bak niet 60 liter bedraagt maar wel 54 liter. Een simpel regeltje hiervoor is de lengte van je bak in decimeters vermenigvuldigen met de breedte in decimeters maal de diepte in decimeters, in jou geval is dat dus 6 x 3 x 3 = 54 hier moet je dan nog het zand en wat er nog meer in je bak zit aftrekken. Afgaande op de meegeleverde foto schat ik dat je dan uit komt op iets van een 40 tot 45 liter denk ik.
Nu over de vissen: ook afgaande op je foto denk ik dat je best geen vis meer bij je twee vrienden zet daar deze toch al een respectabele grootte hebben bereikt. Een ander nadeel van het bijzetten van een andere goudvis zou kunnen zijn dat je twee makkers deze zien als een indringer en hem zodanig op zijn kop gaan zitten dat hij binnen de kortste keren de geest geeft. Dit kan dan ook weer meer stress opleveren voor je vissen en dat gaat hun gezondheid niet ten goede komen, dus nogmaals ik zou het houden bij de twee vissen.
Het zien er trouwens vrij gezonde kleppers uit waarvoor ik je gelukwens, dus hou het best zoals het is daar je het blijkbaar goed doet zoals je het nu doet, en waarom iets repareren dat niet stuk is?
Wat betreft planten zou ik voorstellen wat waterpest en/of cabomba als makkelijk houdbare zuurstofplanten op de achtergrond en eventueel enkele crypto's als bodemplantje (hoeft niet), deze kan je in elke aquariumwinkel vinden.
Nog succes met je aquarium.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Graag gedaan, maar wel effe die plastic zooi vervangen door echte plantjes hoor, is echt beter voor de visjes.
;-)