Waarom valt mijn hockeystick vis de andere vissen aan?

Ik heb een aquarium met allerlei zoetwatervissen erin. Ik had een aantal hockeystick vissen maar ze waren op 1 na allemaal dood gegaan een tijd terug. Sindsdien valt die ene vis alle andere vissen (guppy, platy, tetra) aan. Ik heb een paar andere hockeystickvissen gehaald vandaag maar die valt hij/zij ook aan, die zwemmen nu maar apart rond.
Ik weet wel dat groepsvissen ruzie onderling hebben om hun rangorde te bepalen, maar deze hockeystick is vijandig tegenover iedereen. Ik heb geen idee wat ik met die vis moet, als het zo doorgaat doe ik hem denk ik weg.
Mijn aquarium is 60x30x30 cm groot.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (1)

Over het algemeen zijn die vissen vredelievend.

Aangezien hij al iets ouder is dan de rest,... zal hij zichzelf uitgeroepen hebben tot baas en wil hij een deel van de bak voor zichzelf. Beetje territorium afschermen. Dit is normaal gedrag.

Verder weet ik wel dat meestal ze 'geschikt' geacht worden voor een 60cm bak, maar veel viskenners zijn het daar niet mee eens. Grotere bak geeft minder agressie

Verder weet ik ook niet hoe druk je bakje is,... dat kan je ook eens uitrekenen qua 1cm volwassen vis = 1 l ( dat is natuurlijk een vereenvoudigde regel maar het kan al een idee geven )
zo'n hocky telt voor 6 l een guppy voor 6 en platy voor 7 en tetra (gok neon ) voor 5.
Te drukke bakken kunnen dus ook voor wrevel zorgen.

Hopelijk heb je hier al iets aan.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik denk dat ik maar alle hockeysticks wegdoe, want ik heb het gevoel dat de andere vissen zich niet zo prettig voelen met de agressieve hockeystick.
Het zou inderdaad aan de grootte van mijn bak kunnen liggen. Ook is die ene vis een stuk ouder en groter dan de rest en voelt ie zich waarschijnlijk de baas. Hij zwemt in het midden van het aquarium en jaagt iedere vis die vlak voor hem komt zwemmen weg.