hoe kan ik er voor zorgen dat mijn 2 konijnen niet steeds op elkaar zitten te paren?

Ik heb 2 mannelijke konijnen van 4 maanden die om het half uur op elkaar zitten te paren. Hierbij heb ik het vooral over het witte konijn. Het witte konijn is dominant en blijft maar doorgaan. Ook volgt hij het bruine konijn overal waar die heen gaat. Het lijkt wel alsof die jaloers is. Zo leggen we bijvoorbeeld wel eens een wortel in het hok. Die wortel ligt dan een poosje in het hok zonder dat er van gegeten word, totdat het bruine konijn er van eet dan wil de witte ook in een keer. Kortom, hoe kan ik er voor zorgen dat de witte niet steeds wil paren en minder dominant word?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Mannelijke konijnen van 4 maanden kunnen niet goed bij elkaar worden gehouden. Ze beginnen op die leeftijd geslachtsrijp te worden en dat gaat in jouw geval bij het witte konijn blijkbaar sneller dan bij het bruine. Daarom blijft het nu bij vervelende pogingen om te paren waar de ander uiteraard niets van moet hebben. Maar over een paar weken beginnen ook bij het bruine konijn de hormonen op te spelen en dat blijft het niet meer bij vervelende spelletjes. Dan worden het vechtpartijen en bijterijen. Geef ze daarom zo snel mogelijk ieder hun eigen verblijf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maakt het enig verschil dat het broertjes zijn?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn ervaring is dat je broertjes die hun hele leven bij elkaar hebben gezeten iets langer samen kunt houden dan vreemde rammetjes. Maar uiteindelijk worden alle broertjes volwassen en gaan ze elkaar als rivalen zien.
Konijnen in hun pubertijd worden hitsig.
Veel mensen begrijpen de pubertijd van konijnen niet, en daarom worden veel van deze konijnen verbannen naar de achtertuin, of gedumpt op straat of in een asiel. Maar dat is helemaal niet nodig, want er is een simpele oplossing voor: laat hem of haar castreren/steriliseren door een goede konijnen-dierenarts. Door je konijn te laten castreren kan hij geen geslachtshormonen meer aanmaken en zal het seksuele en territoriale gedrag afnemen.
Laat je je konijn niet castreren of steriliseren, houd er dan rekening mee dat de puberteit ongeveer een half jaar zal duren. Daarna neemt de hormoonproductie langzaam af, waardoor je konijn weer wat rustiger zal worden.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Castratie is inderdaad een mogelijkheid maar die heb ik bewust niet genoemd omdat die ingreep bij konijnen nogal riskant is omdat er zoveel verdovingsmiddel nodig is om een konijn onder zeil te brengen. Dat de hormoonproductie na een half jaar afneemt bij sexueel intacte konijnen lijkt me niet waar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het hoeft niet bij alle rammen zo te zijn dat ze niet hun leven lang bij elkaar kunnen blijven! Ik heb 3 rammen in een ren samen zitten. Ze zitten al vanaf hun geboorte bij elkaar en het gaat prima! Maar ik kan me vinden in jouw verhaal. Dit was bij mijn rammen ook toen ze op die leeftijd waren. Dit is inderdaad de leeftijd waar ze geslachtsrijp worden. Het rijden op elkaar doen ze om te laten blijken wie dominant is over wie. Dit is heel normaal! Ook de ene niet eerst laten eten is ook een manier om de dominantie te laten blijken. Het is wel zo dat je dit gedrag evengoed in de gaten moet blijven houden! Het kan inderdaad dat de rammen opeens niet meer samen kunnen en hun onschuldige dominantie spelletjes zullen veranderen in vechtpartijen. Als dit het geval is, is het heel jammer maar dan zal je ze inderdaad uit elkaar moeten zetten. Maar doe dit niet te snel is mijn mening, je moet ze wel even de kans geven om hun rangorde te bepalen. Het kan ook heel goed zijn dat over een paar maandjes niets meer aan de hand is en dat iedereen dan weet wie de baas is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@pluisjemuisje Hoeveel ruimte hebben/hadden jouw rammetjes? Hoe groot is die ren? Als ze elkaar voldoende kunnen ontwijken is het inderdaad denkbaar dat je ze langer bij elkaar kunt houden maar de meeste mensen beschikken daarvoor niet over voldoende ruimte, met alle nare gevolgen van dien.