Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

konijn zwanger kan zij bij mannetje in het hok blijven?

Hallo
Mijn konijn is gedekt en ik zou graag willen weten kan hij bij vrouwtje is het hok blijven ?
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Beter van niet. Tijdens de dracht verandert een voedster (vrouwtje konijn) nogal eens van karakter. Makke dieren worden ineens bijterig en andersom. De kans is dus groot dat het vrouwtje het mannetje niet langer bij zich duldt. Doet ze dat wel, dan moet je in ieder geval het mannetje weghalen als de jongen komen. Mannetjes konijn hebben geen idee wat een nest jongen is en banjeren er zo overheen, als ze niet uit nieuwsgierigheid gaan zitten wroeten in het nest. Ook vergroot je het gevaar op ziektes door het mannetje bij moeder en kinderen te laten. Allemaal redenen om je mannetje zijn eigen hok te geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank uw voor uw reactie en ik hb nog een vraag moet ik iets doen voor die zwangere vroutje ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Behandel haar rustig en met zachtheid. Maak het hok uiterlijk een week voor de uitgerekende geboortedatum grondig schoon en doe er dan ruimschoots stro in om een nest mee te maken. De rest weet je konijn dan wel. Heel veel succes en plezier met je dieren!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank u

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding