Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe geef ik mijn cavia verkoeling in de zomer?

Ik weet dat cavia's niet van badderen houden maar ik vraag me af of het mogelijk is om haar verkoeling te geven aangezien het nu ongv. 30 graden is en ze het grootste deel van de dag voor pampers in haar hokje ligt. Heeft iemand tips?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Je kunt een koelelement met een handdoek erover in haar hok leggen.
Dan kan je cavia zelf kiezen of ze erop of ernaast wil gaan liggen, of dat ze er geen behoefte aan heeft.
(Lees meer...)
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dat was ook mijn idee!
Ritsuka
8 jaar geleden
dan zou ik eerder bevroren fles water doen, inhoud koelelement is giftig voor cavia
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er bestaan speciale koelelementen voor knaagdieren. Dus dat kan wel, maar de fles bevroren water is ook een goed idee, al heb je dan weer kans dat de cavia die kapot gaan bijten.
Zie tip van Erna:
bevroren koelelement in een handdoek wikkelen en in het hok leggen'

Andere tips:
een natte handdoek over het hok leggen, dat onttrekt de warmte eronder. Scheelt al snel een graad of 2-3

regelmatig vers water geven, zodat het water licht verkoeld

veel vochthoudend voer geven, als komkommer of bijv watermeloen

ventilator langs de kooi laten waaien, zodat het de meeste warmte meetrekt

de kooi op de koelste plaats in je huis (of garage) zetten (kelder, of een ruimte zo koel mogelijk

de kooi 's nachts buiten zetten (als het droog blijft!) en pas naar binnen halen als het buiten warmer is als binnen. Zo hebben je cavia's een relatief koele nacht
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
kunnen ze wel tegen tocht?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tocht is niet goed. Maar cavia;s die buiten staan worden hieraan ook altijd in bepaalde mate aan blootgesteld, dus een beetje moet niet hinderen. Die ventilator moet je om die reden dan ook LANGS het hok laten waaien
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hier hebben we een ren gehad buiten. Met daarin konijnen en cavia's, die het hele jaar buiten bleven. Zolang ze maar een beschut plekje hebben, hindert de tocht niet zo.
Je zou het hok in een koudere omgeving kunnen leggen zoals bijvoorbeeld een kelder ofzo
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij de dierenspeciaalzaal( of ff googlen) heb je kunststof schijven (Ice Pod) die in de vriezer kunnen, bevriezen en die kan je in het hok leggen, hier kunnen ze dan op of tegenaan liggen voor verkoeling.
Deze heb ik ook voor onze konijnen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding