Hoe vaak aquarium water verversen, en waarom?

Ik heb een tijd gelden nadat mijn goudvissen plots zijn overleden gekozen voor een warm water aquarium. Heb aantal platjes, voeding bodem en een binnenfilter. Nou had ik met mijn goudvissen redelijk vaak last van algen en andere viezigheid in het aquarium waardoor ik ongeveer 1/3 van het water elk weekend verschoonde. Alleen nu is het zo dat ik de aquarium al meer dan een maand heb lopen en nog geen enkele keren het water heb ververst. Er zitten geen algen op het ruit of bodem. Wel heb ik de stoffilter vervangen voor een nieuwe omdat de waterstroom bijna stil stond. Nu vraag ik mij af moet ik nog steeds elke week 1/3 van het water verversen of eens per 14 dagen? Ik zie namelijk geen slechte teken in het aquarium, geen alg op ruit, water is helder, planten groeien, geen vis dood sinds aanschaf, en heb sinds kort jonkies rond zwemmen.. Graag hoor ik toch een aantal tips! Hartelijke dank!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
11.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lees dit eens, lees ook de veel gestelde vragen. Lees je de volgende keer in, voordat je aan 1 of meerdere huisdieren begint:
http://home.hccnet.nl/e.vd.dungen/aquarium.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik heb zitten rondneuzen op de website en er zitten echt goede tips bij! Dit zal me waarschijnlijk wel het een en ander helpen o.a het verversen van water: Is niet alleen goed voor een schone aquarium maar dus ook zuurstof etc. wist ik niet. Erg bedankt nogmaals voor de link!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
plus voor crea
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@davidjaa: waarom denk je dat verversen goed is voor 'zuurstof'? In een gezond aquarium produceren de planten veel zuurstof en zal er in het water meer zuurstof aanwezig zijn dan in het verversingswater. Je zal dus eerder voor een lagere zuurstofconcentratie zorgen door een verversing.

Antwoorden (1)

Hoe vaak je het aquarium ververst is een kwestie van wat voor aquarium je hebt en hoe je het opvolgt.

Als basisstelregel zou ik zeggen: elke 2 weken.

Waarom?

Enerzijds is het belangrijk om het water op regelmatige basis te verversen. Anderzijds is het belangrijk het aquarium de kans te geven een evenwicht te bereiken. Dat gaat niet als je te vaak ververst.

Waarom is het belangrijk om (op regelmatige basis) te verversen?

In zekere zin zou je kunnen zeggen dat er in het aquarium (afval)stoffen worden geproduceerd en concentraties oplopen door indikking waardoor men moet verversen om te voorkomen dat het water 'slecht' wordt.

Echter is het wel zo dat in een gezond aquarium deze afvalstoffen en dergelijke door bacteriën en planten worden weggewerkt. Planten kunnen dit echter alleen als ze voorzien worden van voldoende voedingsstoffen. Alleen: niet elke plant is hetzelfde en niet elke plantenbemesting is het zelfde. Fabrikanten van aquariumplantenbemesting doen hun best om voor een zo goed mogelijke samenstelling van hun producten te zorgen. Maar aangezien elk aquarium anders is, is dat een onmogelijke opdracht. Er zal altijd een voedingsstof zijn die het minst wordt verbruikt in een bepaald aquarium, die moet je gaan verwijderen want op een bepaald moment bereikt deze stof een bepaalde concentratie waardoor deze, hetzij op chemische of biologische wijze, het evenwicht gaat verstoren. De opname van voedingsstoffen door planten wordt daardoor verstoord en het water wordt niet meer gezuiverd.

Vergelijk het met een koelkast: als je die zou volstoppen met 'pakketjes' die samengesteld zijn door fabrikanten maar waar je niet alles even graag van eet, dan zal na een tijdje je koelkast gevuld zijn met overblijfseltjes van zaken die je minder graag eet. Want deze blijven liggen en je koopt terwijl telkens nieuwe pakketjes bij. Op een bepaald moment is de koelkast overvol met deze zaken en is er geen plaats meer voor nieuwe dingen. De enige oplossing is dan de overblijfseltjes weggooien, 'verversen' dus in feite.

Merk op dat het waterverversen in bovenstaand verhaal een kwestie is van preventie en het op die manier bewaren van een evenwicht. Moest je het water niet verversen zorgen je planten voor verdere zuivering en kan het maanden goed gaan. Op een bepaald moment bereikt het 'overblijfseltje' zijn limiet en beginnen de problemen in sneltempo toe te nemen na maandenlang een stabiel aquarium gehad te hebben.

Kijk ook eens op onderstaande website.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De zaken die je beschrijft hebben dan ook eerder te maken met een goed evenwicht dan het wel of niet verversen: geen alg op de ruit? = de planten groeien goed en de voedingsstoffen zijn in de juiste verhoudingen aanwezig.
water is helder? = ook dat is te danken aan de goede plantengroei + een goedwerkend filter
planten groeien goed? = er is aan hun groeieisen voldaan: bij voldoende licht en voedingsstoffen zullen ze gaan assimileren. Ze produceren dan veel zuurstof en kunnen het zuurstofgehalte in het water tot 5 maal doen toenemen.
geen vis dood? = filter werkt goed