hoe voorkom ik dat mijn honden vechten?

Mijn ene hond valt steeds meer mijn andere hond aan. Ze is erg dominant. Beide teven. We hadden haar als eerste, dus wil dan ook de baas zijn over de ander. Voorheen viel ze alleen aan als mijn zoontje (bijna 2 jaar) eten in zijn handen had (koekje, cracker etc.) maar nu valt ze ook vanuit het niets aan. Het valt me wel op dat als mijn zoontje er niet is ze gewoon rustig zijn. Zodra hij bij de honden thuis is dan vechten ze regelmatig. Wat kan ik hieraan doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Over aannames gesproken...ik heb nooit geschreven dat mijn hondje mijn kind aanvalt. Dat zal ze nooit doen! Ze valt puur alleen mijn andere hondje aan. Met uitlaten speelt ze zelfs met vreemde hondjes en is ze niet dominant.
Ook pakt ze nooit het koekje van mijn zoon af (nog een aanname), dat staat er ook niet. Ze valt mijn hondje aan als mijn zoon een koekje in zijn handen heeft. Dat is wat anders!
Het woord GRIEZELIG....vooroordeel!
Graag eerst goed lezen oké voor je een reactie geeft!
Hier zit ik nml niet op te wachten (kritiek, vooroordelen etc.). Ik vraag advies met de goede bedoelingen!
Ivana
8 jaar geleden
Het is en blijft griezelig. Jouw zoontje trigger haar gedrag, dus ligt het gevaar op de loer. Een hond heeft een speciaal karakter,waarbij dominantie een van de kenmerken kan zijn. Dat legt hij bij het spelen met andere honden buiten niet af. Als die andere honden zich in zijn ogen onderdanig gedragen, zal je denken dat hij een vriendelijke zachtaardige hond is. Dat dominante gedrag zal onmiddellijk de kop opsteken als hij een hond tegenkomt die zich niet onderwerpt. Je moet echter een hondengedragskenner zijn om te weten hoe je dat kan zien.
Ik heb te veel kennis om niet te voorvoelen wat hier mogelijk zou kunnen gebeuren. Dit zijn geen aannames, dit is pure werkelijkheid. Als jou dreumes het middelpunt van hun gevecht is, kunnen ze op termijn ook hem aanvallen. Het is verkeerd om te schrijven: dat zal ze nooit doen. Ik hoop het van harte voor je zoontje, maar zeker is het niet.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik begreep ook uit het verhaal dat de hond jouw zoontje aanviel. Dat komt door dit: "Voorheen viel ze alleen aan als mijn zoontje (bijna 2 jaar) eten in zijn handen had." Daardoor krijg je het idee dat je kindje aangevallen word. En het is inderdaad griezelig zoals het nu gaat. Want dit kan op termijn gevaarlijk worden, voor jouw kindje. En als dat gebeurd moet er uiteindelijk een keuze gemaakt worden die jullie allemaal veel verdriet kan brengen. En dat wil je helemaal niet. Dit is niet persoonlijk bedoeld om jou te kwetsen. Houd dat in gedachte voordat je zo boos word. Er gaat hier in de rangorde iets fout en uiteindelijk zal de hond het leiderschap nemen, zo zit dat in hun natuur.
Ik heb een worst case scenario hier: Hond valt aan en verwond jouw kind ernstig, of zelfs dood, valt daarna andere hond aan ook dood...
Dat de hond dat nooit eerder heeft gedaan, of normaal altijd lief is, zegt niets, zodra zij het gevoel heeft dat ze de baas is, zal ze de anderen op hun plek zetten. Dat zou toch afschuwelijk zijn?
Ivana
8 jaar geleden
@jodyenboyke. Fantastische link. Direct bij mijn favorieten gezet. :))

Antwoorden (1)

GRIEZELIG. jij hanteert een aantal verkeerde aannames. Een hond die als eerste in het huis is, hoeft niet de leider te blijven, dat heeft er niets mee te maken.
Een klein kind mag door de honden niet worden beschouwd als een pup die ze kunnen opvoeden. Ouders moeten er voor zorgen dat de hond weet dat het kind hoger staat en met respect moet worden behandeld. Een klein kind mag je nooit alleen laten met een hond en zeker niet met twee honden, zelfs al ga je naar de w.c.. Dat geldt voor kinderen tot 12 jaar, zeker bij een hond die zijn plaats niet kent.

Van deze plaats uit kan en wil ik je geen raad geven hoe met de honden te handelen, omdat verkeerde raad of niet begrepen raad faliekante gevolgen kan hebben. De beste raad die ik je geven kan: haal er een gespecialiseerde hondentherapeut bij. Vraag het adres bij je dierenarts, want er zit veel kaf onder het koren.
De hondentherapeut moet niet alleen naar de honden kijken, maar vooral naar jouw benadering van de honden en de verkeerde ideeën die er in jouw hoofd zijn ten aanzien van rangorde. Ze moet ontdekken of jij wel goed leiding kan geven, want als jouw honden de kans krijgen al vechtend koekjes van een kind van twee af te pakken is er iets werkelijk fout. En alles opgeteld is het ook een groot gevaar voor de peuter.

Houd de honden zolang je geen hulp hebt, gescheiden van het kind.
Ivana
8 jaar geleden
jodyenboyke
8 jaar geleden
+dikke plus Ivana, snel hulp zoeken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies goed verwoord Ivana!!!!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uiteraard ben ik het helemaal met je eens want als iemand weet waar ze over praat dan ben je het wel! Dikke plus natuurlijk ;-)