Waarom wilt mijn hond niet met honden spelen maar wel met katten?

Mijn chihuahua kruising is best fel tegen honden. Als er aan haar geroken wordt dan hapt ze en doet ze lelijk. We hebben zelf 4 honden en als ze gewend is dan gaan ze wel samen. Soms zie ik dat ze met ons andere teef wilt spelen maar dat duurt maar 1 min en daarna wilt ze al niet meer spelen.

Nu hebben we er een kitten bij en met die kitten wilt ze juist heel graag spelen, waarom is dit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
heeft ze dit altijd al gehad?
jodyenboyke
8 jaar geleden
Wij mensen willen altijd dat onze hond met iedereen vriendjes is, maar waarom? Wij zien vaak ook al op afstand of je iemand tegenkomt die je aanstaat of niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ben het met Jodynboyke eens. Daarnaast zijn kleine hondjes vaker fel tegen andere honden meestal is dit angst gerelateerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@soeske @jodynboyke waar zien jullie staat dat ik wil dat mijn hond met iedereen vrienden is? Mijn vraag is waarom mijn hond WEL met katten wilt spelen en niet met honden.

Antwoorden (1)

Het is bijna onmogelijk om met zo weinig informatie een goede reden te geven voor het gedrag van je hondje.
Er zijn een aantal redenen waarom je hond lelijk zou kunnen doen tegen andere honden. Omdat we geen kennis of beelden hebben m.b.t. de interactie tussen je hondje en andere honden zijn er een aantal mogelijkheden te noemen w.o.:
Onzekerheid, angst, rangorde gedrag.
We weten niet wat er vooraf gebeurd m.b.t. grauwen of wat de onderlinge verhoudingen zijn tussen de honden onderling of de verschillende situaties rondom de honden. Je moet je daarin een aantal dingen afvragen: hoe was de socialisatie van je hondje v.a. een cruciale leeftijd, wat is de erfelijke belasting in het karakter van je hondje, heeft ze een voorkeur voor bepaalde sexen enz. Maar dit kan natuurlijk ook voor de andere honden gelden in het roedel.
Wat ik kan bedenken is dat het kitten nog jong is en geen bedreiging vormt qua rangorde of dominantie, geen reserveringen kent voor je hondje en dus geen stress signalen geeft die verwarrend kunnen werken in de communicatie, en geen concurrent is voor eten of speelgoed wat bezitterigheid e.d. buiten beschouwing laat.
Katten hebben daarbij ook nog eens een heel consequente manier van communiceren. Ze laten heel duidelijk merken (vaak op een voor ons bijna onzichtbare wijze) wat ze wel en niet als prettig vinden. Dat maakt ze voor een hond met reserves t.o. andere dieren een interessante speelkameraad. De regels zijn vanaf het begin bepaald en daardoor is het vertrouwen in elkaar groot.
Het kan zijn dat het kitten v.a. een bepaalde leeftijd meer hormonen gaat aanmaken en dat je hondje dan minder belangstelling krijgt om met haar te spelen. Ze raakt dan in een pubertijd en kan daardoor haar spelregels aanpassen om je hond meer uit te willen proberen.
Het kan ook zijn dat je hondje haar gewoon qua lichaamsgewicht minder bedreigend vind. Ze kan haar "aan" zogezegd. Dan zou je een vergelijking kunnen maken met het lichaamsgewicht van de andere honden in het roedel. Misschien zijn ze voor haar gewoon te zwaar om op voet van gelijkwaardigheid te kunnen spelen.
Kijk eens of je hondje pups van een klein ras wel leuk vind om mee te spelen. Probeer ook eens of een andere hond op neutraal terrein wel belangstelling wekt bij je hondje.
Voor je hondje betekent de kitten een verrijking van haar contact met andere dieren. Wie weet wordt het haar aller beste vriendje!