Hoe leer je je hond iets lang vast te houden?

Bedankt voor het klikken op deze vraag!
Wij moeten op de hondencursus onze Golden Retriever Buddy (1 jaar) leren om een speeltje lang vast te houden, dus als je zegt "vast" dan pakt ze hem vast en als je zegt "los" laat ze hem weer los. Alleen onze hond pakt hem wel vast maar laat hem 2 seconden daarna weer los, en en eigenlijk is het de bedoeling dat ze hem pas los laat als wij los zeggen. Hebben jullie tips om dat aan te leren?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.9K
Erna55
8 jaar geleden
Van een hondencursus verwacht ik dat je daar leert hoe je het aan de hond moet leren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik wilde hetzelfde antwoord geven als Erna55. Je zit niet voor niks op zo'n cursus waar je over het algemeen dik voor betaald.

Antwoorden (4)

als je hond het speeltje weer los laat moet je je hond een corrigerende tik geven op bijvoorbeeld zijn neus, en foei zeggen.. dit alsmaar herhalen en bij de eerst volgende keer dat het goed gaat belonen en dit herhalen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
jc54
8 jaar geleden
Nooit straffen, ook geen corrigerende tikken. Blijven proberen met hou vast, hou vast. Hij zal het langzaamaan steeds langer vasthouden als hij er achter komt dat hij daarvoor beloond wordt.
jodyenboyke
8 jaar geleden
Hoe durf je dit advies te geven! In hondentraining zijn straffen ten strengste af te raden.
Ivana
8 jaar geleden
@1357: Hoe kan je ooit verwachten dat een jonge hond plezier in het werken krijgt wanneer er straffen op de loer liggen. Het aanleren van een nieuwe handeling hangt veelal af van de duidelijkheid van het commando. In de meeste gevallen zal de baas niet duidelijk zijn geweest op het niveau van het begrip van de hond en op zijn mogelijkheden. Hoe kan je verwachten van een hond dat hij meteen begrijpt wat 'hou vast' inhoudt. Je kan net zo goed Russisch tegen hem praten, heeft evenveel inhoud. We zullen eerst de inhoud van dit commando aan de hond moeten duidelijk maken. De oude 'par force methode' was gebaseerd op straf, maar die tijd ligt ver achter ons. Gelukkig begrijpen we nu beter hoe de hersenen van een hond functioneren en hebben we de leermethoden aangepast. Met veel betere resultaten en een betere verhouding tussen baas en hond.
Ik zou wel eens willen weten waar jouw afkeurenswaardig advies vandaan komt!!!!!
MIN
Het kan lang duren voordat je hond doorheeft wat je bedoelt, maar volhouden en blijven oefenen en belonen is de beste remedie.
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
....en bij jezelf nagaan of je informatie-overdracht naar de hond toe, wel op zijn niveau is en of je geen essentiële stappen overslaat. Het niet slagen van een oefening ligt te vaak aan de baas. Dan helpt oeverloos geduld ook niet helemaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Net antwoord en goede aanvulling
Hoi Liesbeth,

Ook hier hoort jouw instructeur uitleg te geven, hoe je punt 1: samen een trekspelletje speelt, (belangrijkste onderdeel van een les!) punt2: leert vasthouden en commondo los.
Ga dus eerst lekker samen een trekspelletje doen en daag je hond lekker uit om "vast"te houden, m.a.w. je moedigt hem aan. Dan stop je met trekken en houd het speeltje stil en laat met je andere hond een snoepje zien en zegt los. En dan krijgt ie uiteraard een goed zo en het heerlijke snoepje in ruil voor het los.
Als het een voorbereiding op apporteren is, dan zou je het speeltje kunnen aanbieden met commando vast en dan loop je een stapje achteruit en moedig de hond aan met vast, pak het speeltje aan en beloon uitbundig, dit ga je steeds langer uitbouwen. Echt advies kan alleen een goede instructeur op het veld geven, het is afhankelijk van het niveau van de cursus, de baas-hond relatie en soms een beetje rasgebondenheid. Je zou op de cursus moeten leren, hoe een hond leert, als je dat begrijpt, dan kan je met geduld en wijsheid, bijna alles aanleren.
jodyenboyke
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Op jachtcursus leerden wij het vasthouden van een dummy (vervangende prooi) door, als de hond de prooi heeft aangenomen met één vinger de groef van de neus richting de voorhoofdsknobbel zacht te masseren. Dat kalmeert en de hond houdt de dummy dan vast. Direct bij het loslaten (commando) de hond in ruil voor de 'prooi' een brokje geven.
De eerste keer niet langer dan hooguit 30 seconden. Dat bouw je uit. Dat masseren laat je achterwege als de hond de truc doorheeft. Het ruilen van prooi met brokje moet je veel langer volhouden, omdat dat voor de hond staat voor delen in de vangst.
Ivana
8 jaar geleden
Jody, PLUS
Ivana
8 jaar geleden
Sorry, moet zijn jachtknobbel. Die zit op het achterhoofd, niet op het voorhoofd. :)
jodyenboyke
8 jaar geleden
Dank je Ivana, voor de plus en de tip!
Ik had hetzelfde probleem, maar heb het onze hond geleerd door na "vast" aldoor het commando "geef" te geven (dat hij al kende) en dat steeds iets langer uit te stellen.
Ter verduidelijking: bij het commando "geef" moet de hond naar me toe komen en geven wat hij in z'n bek heeft. Ik heb aan het begin iemand anders dit commando laten geven, zodat de hond zich moet verplaatsen en automatisch het speeltje (of wat dan ook) even moet vasthouden. Als de hond weet dat hij na "vast" nog iets moet doen met het speeltje, wacht hij op het volgende commando (kan dus ook "los" zijn) zonder het speeltje direct weer te laten vallen.
Toegevoegd op 05 juni 2018 09:36: tekst