Hoe kan ik mijn agressieve agapornis tammer maken?

Beste,

Ik heb een agapornis van ongeveer 2.5 en ze is echt extreem agressief. Zodra je ook maar bij haar in de buurt komt begint ze te blazen en te bijten (en dan is het vasthouden en niet meer loslaten, het liefst tot bloedens toe)
Haar partner hebben we al 7 jaar en hij is zo tam als maar kan. En naar hem toe is ze wel lief.
Een jaar geleden heeft ze een ongeluk gehad waardoor ze bijna dood was. In die periode hebben we haar met de hand moeten voeden, maar ook daarmee is geen band gekomen.
Ze hoeft van mij geen knuffelvogel te worden, maar ik wil wel gewoon de andere vogel kunnen pakken zonder bang te zijn mijn vinger te verliezen. Hierdoor is ze ook nooit buiten de kooi, wat wel goed voor haar zou zijn. Want vliegen doet ze dus nooit (of wij moeten 6 lagen kleding aan doen)

Heeft iemand een idee wat we zouden kunnen doen? Want het zou wel leuk zijn als ze gewoon rond kan vliegen zonder ons aan te vallen.

Groeten ons :)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.1K

Antwoorden (2)

Beste ons,

Wij hebben zelf ook een agapornis en ik ga gewoon een paar dingen noemen wat jullie zouden kunnen proberen.

- Op het moment dat onze vogel agressief gedrag vertoont wordt ze in de kooi gezet. Op deze manier laten we merken dat het ongepast gedrag is. Bij ons werkt het overigens.

- In het begin hebben we haar ook uit de hand laten eten. We hebben toen ook extra geen eten in de kooi gezet. Op den duur moeten ze wel eten omdat ze honger hebben en als je zelf rustig bent en geduld hebt zal het vertrouwen beetje bij beetje komen. 't kost enkel tijd :)

- Onze vogel is helemaal 'verslaafd' aan papier. Dit snippert ze in lange brede stroken en duwt dit tussen de veren, met de gedachtegang om dit mee te nemen naar de kooi en hiervan een nest te bouwen. Dus misschien als jullie haar papier geven dat de agressie daar op uitgeleefd wordt.

- Ikzelf pak de vogel dagelijks in de hand. Gewoon als ik even langs de kooi loop, haar in de hand pakken en aaien. Ik merk dat degene die dat niet doen bij ons thuis eerder aangevallen zullen worden.

- Als ze wil gaan bijten kun je proberen een vinger (voorzichtig!!!) boven tegen de snavel aan te houden. Dat vinden ze niet altijd even leuk, maar dan stopt bij onze vogel wel de drang om te bijten. Dan dwing je het bijten in principe af omdat ze de snavel niet meer kunnen bewegen.

't zijn eigenlijk ervaringen die we zelf hebben. Ik zeg zeker niet dat 't werkt, maar niet geschoten is altijd mis.

En voor de rest heeft het tijd nodig, misschien dat veel aandacht geven aan de vogel helpt. Maar dat mag uiteraard weer niet ten koste gaan van de tamme vogel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
een +
Bekent probleem, zelf ook zo ééntje gehad. Ik neem aan dat het een vrouwtje is aan gezien je het over ze hebt.

Het belangrijkste is om er eerst acht te komen of het aan geleerd gedrag is of dat het hier een hormonen/ territoriale kwestie gaat (wat vaak voor komt bij popjes).

Bij veel kromsnavels is bijten een probleem, vaak begint het met voorzichtig knabbelen dat toegestaan word. Dit word uit eindelijk steeds harder. Als dit het geval is kun je de vogel af gaan leiden als hij je met zijn snavel wil vast pakken, geef hem dan een stuk papier of karton voor hij je vast pakt.

Als het gaat om hormonen/ territoriale vogel, dan komt dit door dat de vogel jouw wil verjagen bij zijn "nest" en partner. Bij deze vogels moet je duidelijke grenzen aan geven en de vogel gaan opvoeden. Hier is wel geduld voor nodig.

Begin vooral met het steeds rustig iets lekkers aan bieden door de tralies word de vogel minder fel dan kun je het aanbieden door de opening en zo bouw je het op. Het lekkers/ beloning moet wel gezien worden als super lekker anders heeft het geen zin

Laat je vogel op oog hoogte zitten, niet op de schouder of boven op je hoofd. Klimt de vogel toch om hoog dan zeg je nee en zet hem op een lagere stok, stoel leuning of op je hand. Als de vogel dan wil bijten is het beter dat er een wondje op je vinger gehad dan naast je oog bijvoorbeeld.

Als de vogel wil bijten dan zegt je nee en word hij terug naar zijn kooi gebracht. Of krijgt hij geen lekkers.

Met opvoeden en grenzen stellen bedoel ik dus niet fysiek corrigeren, dit is uit den boze je wilt dat de vogel je gaat vertrouwen!!!!

Als deze tips en de tips van timh79 niet werken ga dan eens praten met een gedragstherapeut voor papagaaien. Deze kunnen de situatie beter bekijken dan wij achter een scherm ;-)

Succes!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voorzie de vogel liefst dagelijks van verse wilgentakjes, hij zal je dankbaar zijn want zal zich daar uren mee vermaken door ze volledig te strippen. En vergeet niet om sepia in de kooi op te hangen, goed voor de spijsvertering en als vermaak. Verder zou ik een nestkastje in de kooi hangen, dan zullen ze die voorzien van hun wilgentakslierten om er een lekkere schuilplaats van te maken. Zo veraangenaam je het leven voor de vogel en zal de agressie afnemen. Een vogel die beschikt over beschutting en afleiding zal veel minder snel agressief of afwijkend gedrag vertonen dan wanneer hij continu wordt blootgesteld aan mensen, televisie, muziek, verlichting (als het buiten donker wordt en binnen blijft nog uren het licht branden is een nestkast onontbeerlijk). Succes!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
BEdankt voor de reacties!
Er zitten zeker een paar tips tussen die we kunnen proberen. Het terug in de kooi doen als ze wilt bijten gaat niet lukken want ze komt de kooi niet uit omdat ze zo agressief doet.
Een nestkastje erin is voor haar een sein om eitjes te gaan leggen, waardoor ze dus nog feller word.
En het tijdelijk niet voeren is ook lastig omdat we er nog een 2e bij hebben zitten. Die zouden we apart kunnen voeren, maar als we hem dan weer terug zetten gaat hij haar voeren waardoor ze alsnog geen honger heeft. Maar we gaan ermee bezig en anders is een gedragstherapeut altijd nog een optie. Nogmaals bedankt!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is er ook een mogelijkheid om een video te plaatsen waardoor haar gedrag duidelijker word?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat zou ik eigenlijk niet weten of er een filmpje geplaatst kan worden, Ik bedoel trouwens met geen lekkers, niet het voer maar bijvoorbeeld een stukje appel of zonnebloempit of iets.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hebben we al eens geprobeerd, maar ze pakt niks van je aan. Ze loopt dan eerder van je weg