mag je een kookaburra als huisdier hebben?

k zag op marktplaats mensen die een kookaburra verkopen. mag dat wel zomaar als huisdier gehouden worden?

8 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

Hij is niet bedreigd en staat niet op de rode lijst van de IUCN. Dat betekent in de praktijk dat er dus ook in gehandeld mag worden (niet per definite geïmporteerd trouwens) en het dier gehouden mag worden als huisdier. Of je dat moet willen is een ander verhaal.

Op de lijst met dieren die zijn toegestaan als huisdier, komen helaas alleen zoogdieren voor. Dat is voor vogels, reptielen en insecten dus lastig zoeken.

Voor vogels lijkt een dergelijke lijst in de maak te zijn, en daarvoor is men nog gegevens aan het verzamelen. Dat betekent dat de daarop genoemde vogels vooralsnog wel zijn toegestaan c.q. niet zijn verboden - al kan ik op de site niet ontdekken hoe oud of recent die informatie is, maar de "zoogdierlijst" dateert pas van februari dit jaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja,dat mag:Het is een algemene vogel. Er is geen aanleiding te veronderstellen dat de soort in aantal achteruitgaat. Om deze redenen staat de kookaburra als niet bedreigd op de Rode Lijst van de IUCN.
fremar
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Dat ze algemeen zijn en niet bedreigd zijn in de natuur, zegt niet alles.
Bij een positieflijst wordt uitgegaan van het welzijn van het dier: hoe doet zo'n beestje het in gevangenschap, welke eisen stelt hij, en kan je daar aan voldoen. Zoals Marleen al zegt is er voor vogels nog geen positieflijst, maar die gaat er wel komen. Overigens schijnen deze vogels het in Australië uitstekend te doen in gevangenschap.