Slakken zijn aaseters (ze eten dode dieren), planteneters, afvaleters en er bestaan zelfs vleesetende slakken die op prooien jagen. Er wordt gedacht dat alle slakken planten eten, maar dat is niet zo. Veel soorten slakken zijn belangrijke opruimers, die helemaal niet slecht zijn voor een tuin. Daar eten ze vooral brandnetels, maar ook plantenresten, zwammen, aas, uitwerpselen, bladeren van kruidachtige planten, algen en fruit.

Jouw specifieke vraag kan pas een antwoord krijgen nadat je hebt geschreven welke soort slak jij als huisdier hebt. Elke soort heeft z'n eigen voorkeuren. Een Achatina fulica - Afrikaanse reuzenslak - eet alles even graag: sla, kool, lof, tomaat, appel, banaan, komkommer. Bijvoeren met visvoerkorrels en kippenlegvoer kan ook. Die zijn niet kieskeurig.

Voor hun huisje hebben slakken een bron van calcium nodig. Dat kan door bijvoorbeeld calciumpoeder over de sla of kool heen te strooien.
Amadea
8 jaar geleden
Naaktslakken zijn de grootste boosdoeners van vraat in de tuin. Zij eten allerlei cultuurplanten. De resten die overblijven of de rottende delen worden vervolgens door de huisjesslakken opgegeten. Dat zijn meer opruimers in de tuin.

Favoriet zijn vooral hosta's, jonge plantjes met mals blad, aardbeienplanten (zelfs de vruchten zelf) en sla.
Bijzonder lekker vinden ze Afrikaantjes én Chinese kool.

Slakken zullen dus eerder planten met mals jong blad eten dan kool, die over het algemeen harder blad heeft en dat vaster op elkaar ligt. Ik heb zelf een moestuin en heb er inmiddels wel kijk op wat de slakken het iefst eten. Jonge aanplant moet ik altijd beschermen tegen slakken zelfs de koolplantjes. Zijn ze echter volwassener en is het blad steviger, dan laten slakken ze met rust. Alleen de Chinese kool blijkt een delicatesse voor hen te zijn. Daar heb ik koperband om moeten leggen om ze weg te houden. Chinese kool heeft namelijk ook mals blad dat niet al te stevig is.

Toegevoegd na 2 minuten:
'Dan laten slakken de koolplantjes met rust, had er voor de duidelijkheid moeten staan.'
amc
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
De vraag gaat echter, gezien de afbeelding, niet over naaktslakken.
amc
8 jaar geleden
Ik zag de afbeelding slechts als voorbeeld van een slak. Iedereen stelt zich slakken voor met een huisje. Zet je een naaktslak als voorbeeld neer, dan weten veel mensen niet eens wat voor dier het is. Ik zag het dus niet zoals jij, als een soort huisdier dat de vraagsteller wil verzorgen. Voor mij was de vraag dus veel algemener en de afbeelding dus alleen als voorbeeld.
Rieneke1
8 jaar geleden
amc, de categorie is huisdieren.
Ze eten het liefst sla. Maakt niet uit welke soorten. Een goede tweede is witlof. Daarna komen zaken zoals basilicum, andijvie, spinazie, courgette, maar ook schillen van aardappel en wortelen. Voor de schillen komt kool. Met name broccoli is favoriet en dan het liefst de blaadjes die aan de zijkant van de plant groeien.
Het ligt ook aan de soort slak. De Segrijnslak (die in je profielfoto lijkt erop), ook wel kleine Wijngaardslak genoemd, heeft graag een gevarieerd menu. Na 3 dagen sla eet hij liever iets anders. Wanneer er geen sla voorhanden is, vanwege het jaargetijde, eet hij ook andere dingen.
Naaktslakken zijn in principe niet anders, maar ze kiezen soms voor een andere leefomgeving. Langs uitlaatroutes voor honden zijn ze vaak te vinden vanwege een voorkeur voor voor verteerd eten i.d.v.v. hondenuitwerpselen. Dit is in principe niet erg want ze ruimen zo fijn het e.e.a. op. Wat wel een risico kan vormen zijn de infectieziektes die ze kunnen overbrengen (geldt ook voor huisjesslakken). Parasieten en darminfecties kunnen ze makkelijk verspreiden.
Omdat je slakken vaak aantreft op composthopen wordt wel gedacht dat ze graag rottende planten e.d. eten. Dit is niet per definitie waar. Een composthoop biedt een uitstekende plaats om beschutting te zoeken (winterslaap en vorstvrij), elkaar te ontmoeten, en het is een prima nestgelegenheid. Tevens zijn ze verzekerd van een regelmatige aanvoer van van alles en nog wat.
In een kwekerij worden Wijngaardslakken meestal gevoerd met een mengsel van meel met kalk. Ze hebben een sterke voorkeur voor maïs- en havermeel. De Segrijnslak wil dit echter niet voortdurend eten. Vandaar dat een kweker liever voor een Wijngaardslak kiest. Deze zijn minder kieskeurig en eten wat de pot schaft. Daardoor groeien ze harden en zijn goedkoper in onderhoud en leveren meer op.
Het calciumgehalte in sla is niet zo hoog als in kool. Broccoli 150 tegen 50 in sla. Je zou kunnen denken dat een slak kool zou prefereren. Maar dit is niet zo. Sla is makkelijker te knabbelen voor een slak. Ze kunnen er meer van eten in een kortere tijd.
Ik heb een tijd voor de hobby Segrijnslakken gekweekt. Vandaar dat ik er wat vanaf weet uit de praktijk.