kan ik mijn ratten een nacht samen laten zijn?

Ik heb net een nieuw rat erbij gekocht. Ze zijn een meetje onrustig kan ik ze samen laten voor vannacht of moet ik een rat uit de kooi halen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
8 jaar geleden
Op wat voor manier onrustig? Wat doen ze precies? Rangorde bepalen kan soms wat eng lijken, maar hoort erbij
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oke!
Ritsuka
8 jaar geleden
Hoe ging het in de nacht?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gewoon uitproberen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik had ze uit elkaar gehaald want ik durfde het eigenlijk niet, maar door alle de goede tip ga ik ze in een duna stoppen voor vannacht
Ritsuka
8 jaar geleden
zet ze nu vast in de Duna, overdag zijn ze wat rustiger, en dan zitten ze al een paar uur bij elkaar voordat ze vanavond echt goed wakker worden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Pas je op voor jonkies? Er staat niet bij welk geslacht de ratjes zijn.
Ritsuka
8 jaar geleden
@Vrouwe70 het zijn 2 vrouwtjes (staat in reactie van vraagsteller onder mijn antwoord)

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je nu bezig bent met de introductie, ze laten kennismaken op neutraal terrein: http://www.tammeratten.nl/algemene-informatie/introductie/
Ik liet zelf mijn ratten kennis maken in een Duna, soort van hamsterkooi, en ook handig als ziekenboeg.
Voer uitstrooien op de grond, en geen hangmatjes of huisjes er in.
Terwijl de ratjes hier in zitten kun je de grote kooi schoonmaken, en alle hangmatjes goed wassen, zodat de geur hiervan ook neutraal is.

Je bent nu al bezig met de introductie, om ze nu weer uit elkaar te halen en later weer bij elkaar te zetten geeft veel stress. Beetje onrustigheid kan, in de nacht zijn ze nou eenmaal actiever.
Ik had zelf gewoon de Duna naast mijn bed gezet, en een pollepel erbij (want je moet nooit je hand er tussen steken als ze gaan vechten). Uiteindelijk bleef het best rustig, een beetje stoeien is niet erg, ze moeten nu eenmaal rangorde bepalen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik mag hopen dat je niet zomaar je nieuwe ratje bij je huidige ratje (je had er maar 1) in hebt gezet. Als je ratje eerst alleen zat, en altijd alleen heeft gezeten, gaat hij/zij het teritorium extra hard verdedigen.
Voor het nieuwe ratje is een kooi waar een andere rat al inzit veel stress, allemaal onbekende geuren.

Wat ik zelf nog deed voor introductie makkelijker te maken was vanillegeur halen (voor bakken). Alle 4 de ratjes (2 die ik al had en de 2 nieuwe) het ruggetje beetje ingesmeerd met druppel vanille essence. Zo houd je ze een beetje voor de gek, want dan ruiken ze allemaal al hetzelfde.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik had wel hem ergerlijk bij gezet maar wel goed schoon gemaakt kan ik verwachten dat uiteindelijk.de ouden rat de nieuwe rat in zijn territorium. Accepteert? (het zijn alle twee meisjes)
Ritsuka
8 jaar geleden
Dat weet ik niet. Hoe oud zijn ze? Als je oude rat bijvoorbeeld 5 maanden is en ook al 5 maanden alleen zit, dan kan het heel moeizaam gaan. Dan heeft ze geen socialisatie gehad en weet niet hoe ze met andere ratten om moet gaan. Het is wel aan te raden ze beiden in iets van een Duna te zetten hoor. Nu gaat waarschijnlijk de ene wegkruipen in een huisje of een matje, als ze in een kleiner kaal hok bij elkaar zitten worden ze gedwongen kennis te maken en uiteindelijk vriendjes te worden. Introductie is geslaagd als ze op een hoopje liggen te slapen.
Ritsuka
8 jaar geleden
Een basisigegeven voor een introductie is dat het leeftijdsverschil tussen rittens en volwassen ratjes niet groter mag zijn dan maximaal 3 maanden. Is het leeftijdsverschil groter dan 3 maanden, introduceer dan altijd 2 rittens van dezelfde leeftijd!

1. introduceer je ratjes aan elkaar op onbekend terrein, denk hierbij aan een badkuip o.i.d. Zorg ervoor dat alle ratjes minstens 200 gram wegen voordat je ze aan elkaar voorstelt, zodat ze zichzelf goed kunnen weren.
2. Zet ze allemaal tegelijk in een duna, met alleen bodembedekking, een flesje water en het voer uitgestrooid over de bodembedekking (ivm het kunnen claimen van de voerbak) Houd een pollepel oid bij de hand voor als er ruzie ontstaat, maar laat ze wél een beetje hun gang gaan. Het is niet erg als ze een beetje tegen elkaar staan op te boksen of elkaar op de rug leggen, zolang ze maar niet gaan egelen, krijsen en bijten. In zulke gevallen steek je liever een pollepel tussen je ratten, dan je eigen vingers.
3.Gaat dit allemaal goed en heb je een hoopje rat? (aka: slapen ze allemaal bij elkaar) houd ze een nachtje zo. Als er strubbelingen ontstaan gebeurt dit meestal 's nachts.
4. zijn ze de nacht goed doorgekomen? plaats dan nu een OPEN hangmat (het kunnen ontsnappen is heel erg belangrijk. Zet dus ook NOOIT een huisje neer met maar 1 opening.)
5. Gaat dit na een nachtje weer goed? dan is het nu tijd voor een iets grotere kooi.
6. Zorg dat de nieuwe, iets grotere kooi helemaal leeg een schoon is en verhuis de VUILE bodembedekker in de nieuwe kooi. (zo ruikt de kooi meteen naar hen allemaal) verhuis ook de hangmat mee.
7. Gaat het hier ook weer goed? zet dan wat meer spullen in de kooi. Denk aan: nog meer OPEN hangmatten, circushuisje (heeft 3 openingen) ed.
8. Laat ze nog een dag of 2 in de kleinere kooi voordat ze naar de uiteindelijke grote kooi gaan.
9. Verhuis weer alle vuile spullen mee naar de grote kooi, maar zorg er wel voor dat hij niet meteen te vol hangt. Naarmate hoe goed het gaat kun je meerdere dingen toevoegen.
Ritsuka
8 jaar geleden
Hier een filmpje van schuren/egelen: https://youtu.be/PeEzWhr-2sY
Dat is een teken van agressie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
wat als ze de oude rat die nieuwe rat een meet je mee trekt?
Ritsuka
8 jaar geleden
Wat bedoel je precies? Ik snap je zin niet helemaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
een rat die trekt de anderen mee aan de nek.
Ritsuka
8 jaar geleden
de anderen? Je hebt er meerdere gekocht?
Hoe oud zijn de ratjes? Want aan de nek meetrekken klinkt als iets wat een moeder normaal bij haar jonkies doet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
klopt dat dacht ik ook maar er is maar een jong moet ik me daar zorgen om maken?
Ritsuka
8 jaar geleden
maar hoe oud zijn beide nu ongeveer? Als het leeftijdsverschil groter dan 3 maanden is, kun je beter 2 jonkies introduceren.