Hoe kan het dat mijn kat steeds meer "wokkels" in zijn vacht krijgt?

Mijn kat is inmiddels 11.5 jaar oud en ik zie steeds meer van deze wokkels in zijn vacht verschijnen. Ook komen er lange zwarte haren in zijn vacht tevoorschijn. Is het net als rimpels en grijs haar bij mensen? ;)

Toegevoegd na 3 uur:
De kat is perfect in orde, goed actief, wordt jaarlijks geënt en onderzocht, de vacht glanst goed. De wokkels voel je niet, en de vacht krult ook niet. Het is gewoon een grappig effect waar ik me van afvraag hoe het kan. :)

Toegevoegd na 5 dagen:
Komen net van de dierenarts. Deze geeft aan dat er waarschijnlijk een devon of cornish rex in de bloedlijn zit. Er zit dus een slag in zijn vacht. Vrij bijzonder in deze mate voor een gladogende vacht :)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Ik vind de foto niet erg scherp en duidelijk, maar ik neem aan dat de vacht van je kat wat gaat afstaan, en wat ruiperig wordt?

Dit geeft aan dat er iets niet in orde is, want voor een kat heeft de vachtverzorging hoge prioriteit.

Vaak worden zaken die wat minder gaan verklaard en afgedaan als ouderdom.
Daarmee doe je de kat te kort, want ouderdom kan met gebreken komen, maar vaak zijn die te verhelpen of minstens tot staan te brengen.

Een ruiperig vachtje kan, zeker bij een ouder katje, duiden op nierfalen.
Een kat van deze leeftijd moet sowieso jaarlijks een ouderdomscheck ondergaan.
Een bloedonderzoek op korte termijn lijkt me geen slecht idee.

Verder lijdt het gros van de katten van deze leeftijd onder artrose.
Hierdoor kunnen ze oa hun vacht niet meer goed verzorgen.
Zet je kat in overleg met je dierenarts eens een weekje op pijnstilling, en kijk eens hoe hij zich daaronder gedraagt.

Als laatste kunnen ook obese katten hun vacht vaak niet goed verzorgen omdat ze niet overal meer bij kunnen.
Rieneke1
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Ah, dan heb ik het niet goed gezien, gelukkig maar. Voor plotseling verschijnende streepjes heb ik helaas geen verklaring. Dat mijn reactie op jou als een aanval overkomt, dat ligt toch echt bij jou: het is me niet duidelijk waarom je dat zo zou opvatten. Ik laat het antwoord staan, want wellicht heeft iemand die wel een kat heeft met een ruiperig vachtje er nog iets aan. Hopelijk krijg je nog een antwoord op je vraag, succes!
Rieneke1
8 jaar geleden
Wat leuk dat je nu een verklaring hebt! Wel apart dat hij dit niet van geboorte af aan heeft.
Nou ja, je hoeft je dus in ieder geval geen zorgen te maken :)