Mijn hond likt zichzelf continu, wat is er aan de hand?

Mijn hond is 7 jaar oud en de laatste dagen likt hij zich erg veel, aan zijn poten, aan zijn bek, overdreven veel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (4)

Mogelijk zout tekort.

Toegevoegd na 4 minuten:
Denk dan aan minerale zouten.

Kan best zijn dat er voldoende zout in zijn voeding zit, maar dat wil niet zeggen dat het ook goede vormen van zout zijn, waar hij wat aan heeft.

Maar natuurlijk kunnen er nog andere oorzaken zijn dan zouttekort, dus wacht ander antwoorden af.

Verveling zou misschien ook een oorzaak kunnen zijn.
De hond kan daarop reageren met gedragsafwijkingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je moppie! In het belang van de hond, hoop ik dat de vraagsteller iets aan mijn antwoord heeft.
Vlooien?
Een allergische reactie van bijvoorbeeld het inademen van stuifmeel of stof. Maar ook door huidcontact met prikkelende stoffen zoals shampoos
of bepaalde planten.
Nier- of leverafwijkingen kunnen ook jeuk veroorzaken.

Kijk de huid goed na en als je niets vind, dan kan het dit zijn:

Overdreven likken:
Honden likken om hun vacht te reinigen en hun wonden schoon te likken. Soms komt overdreven likken van bepaalde lichaamsdelen voor. En dan met
name de voorpoten. Dit kan een teken zijn van een ernstige afwijking. Maar het voortdurend likken kan ook een psychologische oorzaak hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er kunnen meerdere oorzaken zijn. Daarom is het altijd verstandig om er direct mee naar de dierenarts te gaan. Ons hondje deed dit ook veel, op een bepaald moment begon hij zelfs een beetje te bijten in zijn pootjes etc. Het bleek dat hij een glutenallergie had en dus voortdurend jeuk. Gewoon naar de dokter!
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft mijn hond ook last van gehad. Zo erg zelfs dat hij kale plekken kreeg van het likken. Likt hij steeds op dezelfde plekken? Google eens op: likgranuloom. Bij mijn hond is het likken gestopt door een stukje sok of verband op de likplek te binden.