Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mijn nieuwe cavia eet en drinkt niet wat moet ik doen?

Ik heb sinds vandaag een nieuwe cavia gekocht bij de dierenwinkel Jumper, hij is pas 5 maanden en nog niet handtam. Maar nu maak ik me zorgen, hij wilt geen hooi eten en water drinken en zit in een hoekje. Gaat dit nog veranderen of is hij eenzaam? Het is trouwens een beertje

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Je cavia moet nog even wennen aan z'n nieuwe omgeving. Geef hem wat rust. Als hij zich een beetje op zn gemak voelt gaat hij vanzelf eten. Pak hem niet meteen op maar laat je hand zien in z'n kooi, is hij daar aan gewend kun je hem proberen te aaien. Pas als hij helemaal gewend is kun je hem oppakken.
Cavia's zijn het liefst met soortgenootjes maar alleen kan ook, mits je hem veel aandacht geeft. Mijn cavia wil nb niet met andere caafs in een hok en staat al twee jaar alleen. Hij is wel gek op menselijk aandacht en is (naar mijn idee) heel happy!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gewoon even afwachten. In een stukje appel zit ook vocht dus zal hij echt niet uitdrogen. Als hij zich wat meer thuis voelt zal hij steeds meer eten en drinken.
Hij moest gisteren nog wat bekomen van al die veranderingen en wennen aan zijn nieuwe thuis, hij zal nu wel eten en drinken, als hij niet wil drinken uit de fles moet je hem water uit een geglazuurd, stenen schoteltje geven.

Om op je tweede vraag te antwoorden:
Cavia's zijn groepsdieren, je mag ze dus niet alleen houden, je mag dan nog zo'n hechte band met het dier hebben, je kan geen andere cavia vervangen, veel en veel beter is het hem een maatje te geven, een ander beertje in dit geval, moet je echt doen.
Als je hem toch gaat alleen houden zal hij treuren, geestelijk afstompen, depressief worden en nooit echt gelukkig zijn.
(Lees meer...)
Z512099
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik lees en hoor die verhalen over het niet alleen kunnen zijn ook altijd, maar mijn ervaring is echt anders. Mijn caaf zit alleen in z'n hok en vind het volgens mij prima. Hij mag er regelmatig uit, vraagt en krijgt aandacht en reageert als een happy cavia. Hij is inmiddels al bijna 6 jaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed antwoord!! Er zijn maar weinig mensen die weten dat het groepsdieren zijn.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding