vanaf wanneer mag een poes kindjes krijgen?

Onze poes is nu 6 maanden ze is nog niet krols. We willen graag kindjes van haar hebben. De dierenarts zegt dat de pil geven slecht is. Maar we vinden haar nog wel wat jong.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

De vruchtbaarheid van poezen begint tijdens de pubertijd. Deze start wanneer de poezen 80% van hun lichaamsgewicht bereikt hebben. Bij kortharige katten is dat vaak vroeg (6-9 maanden), bij langharige katten vaak een stuk later (12-15maanden).

Het is niet aan te raden om een poes gelijk bij haar eerste krolsheid, op zo'n jonge leeftijd, te laten dekken. Worden poezen op jonge leeftijd al krols en zijn zij dat vaak, dan is er een zeer grote kans dat er zich cysten op de eierstokken ontwikkelen, die weer een baarmoederontsteking veroorzaken.

Het is het verstandigst om de poes op de leeftijd van 5 maanden te laten steriliseren. Helaas zijn de mogelijke bijwerkingen (gewichtstoename, suikerziekte, melkkliertumoren, niet weten wanneer de poes weer krols wordt na het stoppen) van de poezenpil ernstig genoeg om het gebruik tot een minimum te beperken. Deze pil is absoluut ongeschikt om als langdurige, of zelfs levenslange anticonceptie te gebruiken.
Amadea
8 jaar geleden
Een huis- tuin en keukenpoes moet minstens een jaar oud zijn, en dat is nog erg jong. Anderhalf jaar is stukken beter, zodat de moederpoes niet alleen lichamelijk, maar ook psychisch klaar is voor een nestje.
Poezen kunnen met 4 of 5 maanden al krols worden en bevrucht geraken, maar een tienermoedertje is een heel slecht idee. Denk ook niet dat je erop zit te wachten iedere twee uur, dag en nacht, kittens te flessen omdat moepoes niet weet wat te doen.

Het probleem is echter dat je de poes niet steeds krols kan laten worden, en ook de pil niet kan geven. Je wil geen kwaadaardige mammatumoren op latere leeftijd riskeren, en ook geen baarmoederontsteking of suikerziekte.

Het is een heilloos plan, en gezien het enorme kittenoverschot ook niet erg diervriendelijk.
Wellicht voel je ervoor oppasmoeder te worden voor asielkittens, eventueel met moepoes erbij?
Rieneke1
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
helemaal eens met dit, er zijn al genoeg katten die vaak gedumpt worden, in het asiel zitten superveel lieve katten, ook kittens die je kan helpen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wij hadden een asielpoes die met net één jaar haar tweede nestje had. Arm beest. De kittens moesten na de eerste paar weken verder met de fles grootgebracht worden omdat ze - zoals de dierenarts het zei - 'compleet werd leeggezogen'. Ze kwam daarna pas bij ons, maar wij denken dat het feit dat haar achterpootjes eruit zagen alsof ze er elk moment doorheen kon zakken (in X-stand) te maken heeft gehad met haar te vroege nestjes. Trouwens, Rien, is een poes met een jaar wel lichamelijk helemaal klaar voor een nestje? Ik heb altijd geleerd dat een kat het eerste jaar groeit in de lengte, maar daarna ook wat breder wordt en pas met anderhalf jaar echt uitgegroeid is. Dan lijkt mij die periode tussen een jaar en anderhalf vergelijkbaar met onze late puberteit en adolescentie (grofweg 15/16 tot 19 jaar) wat ook voor ons mensen een risicovollere zwangerschap op zou leveren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mooi antwoord vanuit je parate kennis +
Rieneke1
8 jaar geleden
Lies, een jaar is het absolute minimum, 1 1/2 jaar is beter. Mensen denken ook altijd leuk een nestje, maar staan er niet bij stil dat er heel veel fout kan gaan, met akelige gevolgen. Puberen doen katten trouwens zo tussen 9 mnd en een jaar.
Rieneke1
8 jaar geleden
Bedankt Xinnig!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik stel je poezenadvies altijd zeer op prijs al heb ik er zelf niks mee.