Hond is een tijd aan de diaree geweest. Nu kleiige geelbruine keutels en veel winden. Afwachten of actie ondernemen?

Ik heb weer eens een hondje te logeren.
Hij is voordat hij bij ons kwam 2 weken aan de diaree geweest. Toen heeft hij een tijdje rijst met kip of vis gekregen.

Nu is hij al weer ruim een week terug op zijn gewone voer. Dit is voer tegen blaasgruis van hills.

Maar ik hoor zijn maag en darmen steeds rommelen en een "druppel" geluid maken. (Hoe noem je dat eigenlijk alsof ervocht stroomt haha) en zodra hij opstaat en gaat lopen laat hij steeds maar scheten.

Het voer laat hij ook staan tenzij de kat in de buurt komt of als ik de brokjes 1 voor 1 door de kamer gooi.

Die lange periode diaree en het rommelen van zijn maag staat me niet aan. Hij heeft dit voer nu een maand of 3. En sinds die tijd laat hij ook veel scheten (echter minder scheten dan u het geval is). Voordien had hij dat nooit (huismerk jumbo brokken) En die scheten geuren trouwens echt naar rotte eiers.

Hij krijgt alleen die brokken van hills. Geen blikvoer. Af en toe een keer een kluifje. Het kattenvoer bij ons kan hij niet aankomen.

Ik vraag me af of ik de dierenarts moet contacteren. Of dat ik een ander (blaasgruis) voer moet kopen.

Ik heb zelf een kat met blaasgruis en die krijgt kattenbrokjes van Royal Canin, die zou ik hem ook eventueel kunnen geven maar ik weet niet of er echt verschil zit tussen honden en katten voer, behalve het formaat brokje.

8 jaar geleden
1.1K
Ivana
8 jaar geleden
Geen kattenvoer, dat bevat een ander percentage eiwit. Geen kluifjes meer geven. Dat hij niet wil eten is waarschijnlijk omdat hij verwend is met kip.
Geef tegen die winderigheid eens wat Norit, dat absorbeert gassen en ander ongerief.
Kijk het nog even aan. Dat hij niet wil eten hoef je je geen zorgen om te maken, zolang hij zijn voer verdedigt tegenover je kat.
Geef hem desnoods een keertje gekookte rijst, maar dan zonder kip.
Ivana
8 jaar geleden
Alleen als hij niet meer tierig en vrolijk is, maar traag en ziekelijk, dan zou ik meteen naar de dierenarts gaan, maar dat schrijf je niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je moet sowieso niet van de ene op de andere dag zijn eten veranderen, kunnen dieren niet altijd goed tegen.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Hij is gewoon lekker zijn enthousiaste zelf :-) dus qua gedrag hoef ik me geen zorgen te maken. Die staart van hem valt er nog een keer af.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rijst met kip mogelijk aanhouden ? Prima dieet . Lamshart ook een goede na de kip met met rijst . Een hond kan vaak niet goed weg met de groenten die in de kant en klare brokken zitten . Een hond is nu eenmaal een vlees of vis of gevogelte eter .
HeerVoldemort
8 jaar geleden
@Kapperkort weet ik. maar Hills is in principe goed voer. Mag ook wel voor die prijs. En hij krijgt het op voorschrift van de dierenarts i.v.m. blaasgruis.

Antwoorden (1)

Ik zou niet wisselen van voer.
Ook geen dieetvoer van de kat geven aan een hond. Een hond heeft nl. een ander darmstelsel als een kat. Bovendien kan de stress van het logeren ook wat weerslag hebben op de darmen. Als je nu wisselt kan het verder herstel in de weg staan.
De winden kunnen erop wijzen dat de darmen nog aan het herstellen zijn.
Wat je voor nu kunt doen: contact opnemen met de dierenarts van de hond of je eigen dierenarts en het probleem telefonisch uitleggen. Vertel erbij dat je de hond te logeren hebt. Vaak zijn dierenartsen dan coulant en geven je telefonisch informatie zonder dat je daarvoor hoeft te betalen. Ook kun je vragen wanneer je met de logé naar de praktijk moet en op wat voor symptomen je verder moet letten.
Houd de kwaliteit van de ontlasting in de gaten en probeer in te schatten hoeveel de hond drinkt.
Vergeet niet de eigenaar op de hoogte te brengen van je evt. acties.
Prettige vakantie voor de logé gewenst!

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog een tip: je kunt eens kijken of je de hond kunt helpen met wat probiotica. Er zijn parelvormige pilletjes te koop van het merk VSM. Deze bevatten o.a. Ascidophilus en kunnen de hond helpen het nieuwe voer beter te verteren. Succes en beterschap!