Hoe maak ik van mijn buitenkat weer een binnenkat?

Ik wil graag weten hoe ik van mijn buitenkat weer een binnenkat maak? Want wij gaan vaak naar buiten als het mooi weer is dan zitten we in de tuin met de deur open. En dan gaat de kat naar buiten, maar dat willen we niet want dan vangt ze anderen dieren zoals bijv een muis. Hoe moet ik dit aanpakken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
19.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
als je eigen tuin afgesloten is, en ze dus niet verder kan dan de tuin, zou ik haar lekker mee naar buiten nemen. Het is wel sneu als jullie lekker gezellig buiten zitten en zij mag niet. Het zijn juist van die zongenieters. Ook de geuren buiten vindt ze prachtig. Vangt ze die muizen waar jij bij bent? Meestal doen ze dit in de schemering, niet als jij overdag buiten bent. De meeste muizen blijven trouwens wel uit de buurt als er mensen in de tuin zitten, en zeker als ze eenmaal weten dat er een actieve kat is. Alleen als je graag muizen in je tuin wilt houden moet je je kat binnen houden. En muizen vangen is de natuur: meer normaal dan dieren in megastallen op laten groeien en jong doodmaken voor ons stukje vlees op ons bord.
Ivana
7 jaar geleden
Maak anders in de tuin een kattenren, zodat de kat ook kan genieten van de zon en de buitenlucht. Binnenhouden als jullie buiten zijn is een soort 'martelen'.
Rieneke1
7 jaar geleden
Katten vangen muizen, dat is bij uitstek wat ze zijn, kleine muizenvangers. Als je daar problemen mee hebt had je wellicht beter een cavia in huis gehaald?
Een kat die gewend is buiten te komen moet je dit niet af willen nemen, dat is vragen om gedragsproblemen. Zet de tuin af, zodat het beestje veilig naar buiten kan. Doe hem ook geen belletje om: dit is heel vervelend voor de kat, en het helpt niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien is het een goeie om een halsbandje met belletje te kopen, zodat andere dieren schrikken

Antwoorden (2)

Van een buitenkat een binnenkat maken is (bijna) niet mogelijk. Het beestje kent de vrijheid en het zal voelen en weten dat hem/haar iets is afgenomen.
Het binnen opsluiten van de kat kan technisch, maar het beest zal er gestresst door raken en gedragsproblemen gaan veroorzaken. Voor die gedragsproblemen (b.v. het krabben aan muren en meubels) zal het beestje waarschijnlijk gestraft gaan worden wat de stress nog verder verhoogt.

Katten zijn roofdieren, en ze zijn er nog goed in ook !

Dat uw kat een muis of een vogel vangt dat had u moeten weten toen u de verzorging van de kat op u nam. Het is daarom ook uw verantwoordelijkheid die verzorging in goede banen te leiden wanneer de kat overlast veroorzaakt. Maar daarbij mag u het welzijn van de kat niet uit het oog verliezen.

De enige optie is dus het beestje minimaal énige ruimte buiten te bieden, b.v. de tuin.

Zet uw tuin op zodanig wijze af dat de kat er niet uit kan en geniet van het feit dat uw kleine vriend altijd vlak in de buurt is.
Het hangt een beetje van de kat af, maar er zijn katten die je écht niet binnen kunt houden. Nu zijn genoeg katten waarbij dat wél kan, maar je moet wat meer moeite doen om je huis te optimaliseren voor katten. Voor een kat die eenmaal gewend is om buiten te komen en die je dus gaat inperken, moet je daar nog een flinke schep bovenop doen. Dus voldoende ruimte bieden, voldoende klim- en speelmogelijkheden, een ruime hoeveelheid ligplekjes ook in de hoogte en de zon, ruim voldoende krabpalen, plekken waar de kat kan uitkijken en waar ook daadwerkelijk iets gebeurt (een vogelhuisje/-badje vlak voor het raam, of een aquarium in de kamer, etc.), eventueel een tweede kat erbij (ook weer afhankelijk van de kat natuurlijk) en zelf regelmatig de tijd nemen om uitgebreid te spelen.

Maar dat is nog maar één ding, namelijk het bieden van een alternatief voor de vrije buitenspeelruimte die de kat niet meer heeft. Dat kán werken, maar er zijn ook katten die daar echt doodongelukkig van worden. Zeker als je een kat hebt die echt dagelijks bij de deur staat te schreeuwen, of een kat die veel of lang buiten is, houd er dan rekening mee dat hij of zij mogelijk niet (meer) binnen zal kunnen aarden.

En dan heb je nog het praktische aspect. Als je nog steeds met mooi weer de deur open wilt kunnen laten staan, hoe wil je dan in vredesnaam de kat binnen houden? Opsluiten in een aparte kamer? Dat zou ik echt zielig vinden. Je zult dan dus echt de deur dicht moeten doen steeds, of bijvoorbeeld een speciale hordeur erin zetten die katproof is. En dan moet je óók nog ervoor zorgen dat de kat niet langs je heen glipt als je de deur open doet. Dat zal écht niet makkelijk zijn.

De beste oplossing lijkt mij eigenlijk dat je je tuin kat-proof afzet, of dat je een gedeelte afzet dat je ook overdekt met gaas zodat er in dat deel geen muizen of vogels komen. Er zijn ook losse kattenrennen te koop die je daarvoor zou kunnen gebruiken. Als je die zó plaatst dat de deur er in uitkomt, kun je die gewoon open laten staan, heeft de kat een veilige speelruimte en als je kiest voor fijn gaas en volledige overdekking, kan de kat ook niets vangen.

Maar om eerlijk te zijn: katten die buiten komen, vangen wel eens wat. Ik neem aan dat je dat wist toen je de kat nam. Ik zou zeggen: prijs je kat de hemel in als hij weer eens zo'n cadeautje meeneemt, vertel 'm hoe ontzettend trots je op hem bent, en gooi het netjes weg als hij even niet kijkt. Een beproefde methode onder kattenbezitters.