Houden axolotls ervan om op iets zachts te zitten?

Vinden ze het fijn om iets van gras of mos te hebben waar ze op kunnen rusten of tussendoor kunnen zwemmen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.8K
Rieneke1
7 jaar geleden
Geen bodembedekking, of je neemt wat grotere steentjes.
http://www.licg.nl/p7/dieren/amfibieen/amfibieen/axolotl.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb wit zand als bodembedekking maar ik vroeg me af of ze het leuk vinden om op iets zachts te zitten of door hoog gras heen te zwemmen.
Erna55
7 jaar geleden
Ik lees in de link van Rieneke dat zand niet zo geschikt is
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is een verouderde tekst, het eten van zand gebeurt alleen als ze een mineraal te kort hebben dat tot de verstopping lijd, het eten van zand lijd bij een reptiel nimmer tot verstopping. Ik raad vraagsteller aan om lid te worden van een reptielenvereniging zoals Lacerta voor de juiste kennis. http://www.lacerta.nl/

Antwoorden (1)

Axolotls komen nooit uit het water, maar gaan alleen regelmatig naar het wateroppervlak om lucht te happen. Verder bewegen ze niet veel.

Je kunt een axolotl dus huisvesten in een aquarium. Gebruik het liefst geen bodembedekking. Mocht je dat toch graag willen, gebruik dan steentjes met een diameter van minstens twee centimeter. Wan een axolotl slikt soms fijn grind en zand
door, en vooral grind kan verstoppingen veroorzaken in zijn spijsverteringskanaal.

Geef de axolotl veel beschutting in het aquarium. Bijvoorbeeld door planten, grotten en buizen te plaatsen. De kans bestaat wel dat hij planten opgraaft en stuk maakt. Je kunt ook kunststof aquariumdecoratie gebruiken. Laat wel de ruimte langs het glas vrij, zodat het dier daar naar boven kan om adem te halen.

Er is niet heel veel bekend over het natuurlijke habitat van de axolotl. De wateren van Xochimilco-meer hebben een modderige bodem en zijn erg rijk aan planten en dierlijk leven.

Het is daarom het beste om een kale bodem te hebben, of fijn zand dan wel caviar-grind (dat is afgerond, gewoon grind is scherp) te gebruiken.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je antwoord klopt bijna helemaal alleen zit er een fout in die je overgenomen hebt van de verschillende sites; "Gebruik het liefst geen bodembedekking. Mocht je dat toch graag willen, gebruik dan steentjes met een diameter van minstens twee centimeter. Wan een axolotl slikt soms fijn grind en zand
door, en vooral grind kan verstoppingen veroorzaken in zijn spijsverteringskanaal. " Dit is namelijk onzin. Als een reptiel zand of andere grondbedekking gaat eten heeft een mineraal gebrek (vaak calcium) waardoor ze de verstopping krijgen. Dit soort fouten krijg je door sites die al jaren dezelfde test hanteren terwijl de kennis steeds verder schrijd.