Hond heeft (kei)hardje bult op rib(ben), wat kan dit zijn?

Uiteraard ga ik morgen naar de dierenarts, maar ondertussen gieren de rampscenario's door mijn hoofd. Daarom probeer ik dmv logica (en hopelijk mensen met ervaring) wat rust te krijgen.

Hier wat informatie: Mijn hond heeft deze bult al maanden. Al langer dan een half jaar, waarschijnlijk zelfs al een jaar. Alleen dacht ik dat het een rib was die uitstak ,omdat ik het alleen voelde als hij in een 'c' vorm (gedraaid) ging staan. En omdat ik hetzelfde aan de andere kant voelde als hij in bepaalde houding lag.

Echter, nu is hij de laatste tijd (expres, dus niet door ziekte) afgevallen en is de bobbel veel beter voelbaar. Waardoor ik ook nu pas mij realiseer dat we toch te maken hebben met een bult.

De vraag is natuurlijk, is hij nou gegroeid of lijkt het zo doordat de hond is afgevallen... afijn. Hij is zo'n 1,5 cm bij 2 cm groot en is echt keihard. Zit niet in de huid maar eronder en lijkt (?) vast te zitten aan de rib (maar wil er ook niet te veel aan porren). Dat laatste maakt mij dus enorm ongerust. Maar zou ik dan al niet eerder wat gemerkt moeten hebben? Aangezien hij er al zolang zit en -naar wat lijkt- niet echt gegroeid is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
19.5K

Antwoorden (1)

Het kan van alles zijn. De uitslag kan alleen je dierenarts geven. Als het al zo lang zit, kan het ook een vetbult zijn, talgklier. Deze bulten zitten meestal los en kan je een beetje met je vingers omvatten. Als de hond geen pijn voelt als je er aan komt (dat zou hij op een of andere manier laten merken) zal het wel meevallen. Als het al die tijd niet echt gegroeid is, ook dan zal het wel meevallen. Het kan een oude vergroeide breuk zijn, dan is een uitstulping ook mogelijk.
Op deze afstand is er dus geen zinnig woord over te zeggen, maar je druk maken is niet zinvol. Morgen naar de dierenarts en wedden dat hij je gerust stelt?
Mijn hond heeft overal talkbulten, groot en klein. Ligt ook aan de leeftijd. Alleen de talkbulten die op een hinderlijke plaats zitten moeten verwijderd worden, alle anderen mogen gewoon blijven zitten. Hoe oud is de hond? Dat speelt ook mee.
Sterkte, een mens lijdt het meest aan het lijden dat hij vreest. Niet vergeten!!
Ivana
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik weet het... het blijft gokken natuurlijk tot dat er uitslag is. Maar ja schrikken is het wel. Het is geen losse knobbel (helaas). de huid rolt er overheen. En het lijkt vast te zitten op de rib(ben). Maar hij zit er inderdaad al lang en er aan zitten levert geen problemen op. Mijn hond vindt het allemaal wel best. Afwachten dan maar.
Ivana
7 jaar geleden
Schrijf morgen nog even wat de dierenarts gezegd heeft? Ben erg benieuwd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
het is: of een verkeerd gegroeid rib (maar dat zou hij als pup zijnde al moeten hebben gehad en dat was voor zover ik weet niet het geval). En anders is het inderdaad botkanker. Het is keihard en zit aan het rib vast , dit constateerde ook de dierenarts. Waardoor het dus sowieso dan om botkanker gaat. En gezien de locatie zou het een hele zware operatie zijn met maar weinig kans. . We moeten over een maand terugkomen om te kijken of het is gegroeid en of hij nog meer is afgevallen (hij is de laatste maand een kilo afgevallen maar dit komt ook mede door minder eten en meer bewegen, dus lastig te zeggen of het met de knobbel te maken heeft). Ik hoop op een wonder.
Ivana
7 jaar geleden
Ik wens je alle sterkte, weet hoe moeilijk dit is.
Knuffeltje van mij, hou je haaks.