Wat kan de rede zijn dat een hond uit zijn bek stinkt en dan echt stinken?

beestje is 10 jaar oud eet alleen hondevoer en geen andere dingen sinds kort stinkt hij erg uit zijn bek,weet iemand hoe dat zo ineens kan of toch eens langs dierenarts?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Als een hond uit de bek ruikt kan dit komen door een aantal verschillende oorzaken. Soms kan er tussen de tanden of kiezen voedsel zitten of zelfs stukjes hout en bot. Dit kan voor een ontsteking op die plek zorgen waardoor er een vervelende geur ontstaat. Sommige dieren, vooral honden, zijn dol op het eten van bedorven of rottende zaken. De ademgeur wordt hier natuurlijk niet beter door. Verder kunnen dieren, net als mensen, last hebben van tandplak en tandsteen.

Tandplak is een laagje afvalstoffen en allerlei bacteriën die zich hechten op het tandoppervlak. Als er in de tandplak verkalkingen optreden door het speeksel ontstaat tandsteen. Tandsteen op zich hoeft niet zo'n probleem te vormen, maar het is wel een goede plaats voor bacteriën om zich te hechten. Hierdoor kan weer een ontsteking van het tandvlees ontstaan. Dit is dan extra rood verkleurd waarbij het soms kan bloeden en zorgt voor een onaangename geur. Soms kunnen tanden of kiezen los gaan staan en zelfs uitvallen. Dit alles kan zo pijnlijk zijn dat de hond kwijlt of zelfs niet meer wil eten. Gelukkig is er tegen tandplak en tandsteen wel iets te doen, want net als bij mensen kan er bij dieren een gebitsreiniging plaatsvinden. Dit gebeurt wel onder narcose want de hond of kat houdt natuurlijk niet netjes het bekje open tijdens de behandeling en is ook niet zo gecharmeerd van het geluid van het apparaat dat hiervoor wordt gebruikt. De tanden en kiezen worden dan netjes schoongemaakt en eventuele losse of rotte kiezen worden verwijderd. Vaak is er daarna ook een antibioticumkuurtje nodig om de ontsteking te verhelpen.

Het kan ook zijn dat er een kies verrot is en dat daardoor een stinkende geur uit de bek van je hond komt.
Gezien zijn leeftijd is dat goed mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

hallo,
het kan zijn dat de tandvlees ontstoken is.
het kan ook zijn dat de stank vanuit de maag komt.
hier heeft mijn kat namelijk ook problemen mee ik heb haar voer gegeven speciaal voor gebit en maag sindsdien si ze van de stank af.
Aangezien je hond al op en leeftijd is zou ik toch voor de zekerheid langs een dierenarts gaan dat kan nooit geen kwaad misschien is er wel wat anders aan de hand

Toegevoegd na 46 minuten:
dit voer is van royal canin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft vaak met het gebit te maken (bijvoorbeeld tandsteen) of met de spijsvertering.

In beide gevallen geldt: als je huisdier in korte tijd ineens erg uit zijn bek gaat stinken, is een bezoekje aan de dierenarts verstandig. Het is bijna altijd een teken dat er iets niet helemaal in orde is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vrees dat daar weinig aan te doen valt.Ons hondje heeft het ook en zij is ruim 14.Ze heeft vorig jaar bij de dierenarts een volledige gebitsbehandeling gehad,inclusief rotte kies verwijderen en tandsteen maar de vieze geur bleef gewoon.Ouderdom komt met gebreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan een gebitsprobleem zijn, zoal tandsteen, ontstoken tandvlees of een rotte kies.
Maar het kan ook een spijsverteringsprobleem zijn, als een dier ouder wordt kunnen de organen wat minder goed gaan werken waardoor sommige stoffen minder goed verteerd worden.

Ik zou zeker even langs de dierenarts gaan, of anders via het telefonisch spreekuur advies vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hoofdoorzaak van een stinkende bek is simpel te verklaren. Bacteriën in de bek, voedingsresten en speeksel vermengen zich met elkaar en zetten zich af tegen de tanden. Dit mengsel noemen we tandplak, ook wel plaque genaamd. Deze tandplak zet zich met name af tegen de twee grote tanden en de kiezen. Tandplak begint op de plek waar de tand uit het tandvlees tevoorschijn komt. Je kunt dit goed zien bij een hond waar tandplak aan het ontstaan is. Een lichtbruine kring ontstaat op de tand, net onder het tandvlees. Tandplak dient mechanisch verwijderd te worden, verderop in dit artikel vertel ik je hoe. Tandplak is vervelend, maar nog geen directe bedreiging voor de gezondheid van je hond. Wanneer tandplak zich ophoopt, mineraliseert het na een tijdje. Gemineraliseerd tandplak noemen we ook wel tandsteen en is te herkennen aan een gele, bruine of zelfs grijze afzetting tegen de tanden. Doordat dit tandsteen harder is dan tandplak, duwt dit het tandvlees weg van de tand. Het tandvlees reageert hierop door te ontsteken. Dit heet uiteraard tandvleesontsteking. Een tandvleesontsteking gaat gepaard met bloedingen. Doordat (zeer) schadelijke bacteriën uit de bek nu direct de bloedbaan instromen, wordt het gehele lichaam van de hond geïnfecteerd met een gevaarlijke, levensbedreigende indringer.

Lees hierover voor meer informatie:

http://www.dierz.nl/profile/marco/article216290.ece/help-mijn-hond-stinkt-uit-zijn-bek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan wijzen op maag klachten of tandsteenvorming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk heeft hij gebits- of tandvleesproblemen

Tandsteen is vaak de boosdoener van stank en tandvleesontstekingen...maar hij zou ook een rotte kies of een abces kunnen hebben... let eens op of hij nog wel goed aan beide kanten kauwt (kiespijn)...of schrokt hij zonder kauwen alles naar binnen? Want dat zou eventueel ook verteringsproblemen kunnen geven, al zijn honden nooit zulke erge beste kauwers...

Als hij huidplooien bij zijn bek heeft kunnen die ook een bron van stank vormen... honden krijgen ook een slappere huid, en als er wat voedselresten in die plooien blijven zitten...

En tenslotte kan er ook iets mis zijn met de spijsvertering, maar dat merk je dan ook wel aan de ontlasting... als die normaal is, is het waarschijnlijk zijn gebit...

Toegevoegd na 3 minuten:
Een dierenarts kan het gebit schoonmaken en nakijken...
maar dat gebeurt meestal onder narcose, en het is al een oud beestje... dat zou je kunnen overleggen met je dierenarts...
Maar als ie gewoon vrolijk is, en lekker eet, en nergens last van lijkt te hebben...zou ik 't maar voor lief nemen...'t hoort er een beetje bij (bij de ouderdom).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef je hond dentalsticks te kauwen. (1 per dag) Dat is tandreinigend. Ook regelmatig een kauwbot (kluif) bevorderd het aanmaken van speeksel en verminderd de bacterie groei in de bek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of hij ook blikvoer heeft gegeten. Dat blijft vaak tussen de tanden en kiezen hangen omdat het zo zacht is....gevolg tandsteen...ontstoken tandvlees....en de resten die er tussen blijven zitten, gaan rotten.
Met name vlees...is vreselijk om te ruiken.
Dat ruik ik gelijk bij mensen die vlees eten en niet goed poetsen. Om over je nek van te gaan. Alleen de hond kan er zelf niets aan doen. Als hij alleen maar brokken zou eten, heb je er veel minder last van. Tanden poetsen bij een hond...valt aan te leren. En scheelt ook een hoop ellende. Toch maar langs de dierenarts als het zo blijft.
Het kan ook een ontsteking zijn in zijn mond. Dat kan ook stinken. STERKTE.