Kan een Jack-Russel een konijn vangen?

Bij ons in de buurt zitten in een weiland altijd veel konijnen en ik laat mijn hond dan altijd even los om zijn ''jachtinstinct''te kunnen volgen.Hij beleeft daar enorm veel plezier aan en de konijntjes zijn hem altijd te snel af.Ik wil ook niet dat hij er een vangt want dat vind ik sneu.Zou het hem toch kunnen lukken en wat moet ik dan zwaarder laten wegen?Zijn plezier of de kans dat hij misschien ooit een konijn te pakken krijgt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Mijn Jack Russell heeft in elk geval tijdens het wandelen door het veld wel eens wat gevangen. Ik vind het ook sneu dat het gebeurt, maar het overkomt je. De prooi wordt doodgebeten en daarna is eigenlijk meteen de grootste lol er af. Alternatief is, om hem eigenlijk niet meer los te laten lopen. Dat vind ik ook jammer.

Als je de Jack achter de konijnen aan laat gaan, zal hij vroeg of laat er ook eentje te pakken gaan krijgen. Deze zal het niet overleven. Het zal dan waarschijnlijk om een jong of verzwakt exemplaar gaan. De anderen zijn meestal wel rap genoeg. Je zal een en ander zelf tegen elkaar moeten afwegen.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Niet de Jack Russel op de foto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aard van 't beestje: Het fokken van de Jack Russell was gericht op het 'vangen' van konijnen, vossen, hazen en ander wild.

Arme konijntjes..!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, daar zijn jack russels uitermate geschikt voor.
Ze zijn gefokt om mee te gaan op jacht, dat vinden deze honden prachtig.
Maar de kans bestaat dat de hond achter een konijn aan een hol in schiet.. daarom durf ik mijn jack russel niet los te laten bij konijnen.
Het is ook niet zeker of de hond het konijn meteen dood bijt, vaak houden ze op zodra het konijn gevangen is.. en dan zit je met een halfdood konijn en dat is niet leuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hoor voor dit soort werk is de jack russel gefokt
steeds weer proberen een kleinere maat te krijgen zodat ze in de holen van konijnen kunnen kruipen

je moet wel opletten als je je hond loslaat en hij gaat achter een konijn aan dat in zijn hol schiet want mijn oom heeft ooit een graafmachine moeten laten komen omdat zijn hond vast is komen te zitten in het hol en er zelf niet meer uit kon

gelukkig heeft de hond het overleeft maar als de gang in stort dan stikt je hond en dat wil je ook niet neem ik aan

dus houdt hem lekker aan de lijn

je kunt natuurlijk wel je hond aan een touw doen van 50 meter dan kan hij toch achter de konijnen aanjagen maar nooit in een hol vast zitten dat je niet meer kunt vinden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Jack Russell Terriër is gefokt voor de jacht.

Hierdoor heeft het een sterk jachtinstinct.

Het jachtinstinct kan afgezwakt worden door de hond te straffen voor het vangen van dieren, maar het zal nooit verdwijnen

meer info: