Is het onzindelijk worden van een hond een reden om haar te laten inslapen?

Ons hondje Kelly is 14 en een half en ze doet regelmatig haar behoefte in huis.Gelukkig hebben we plavuizen en ik vind het niet zo erg. Mijn man denkt daar anders over.We houden echt zielsveel van haar maar ze eet nog lekker en ze is beslist nog gezond verder.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.5K

Het beste antwoord

Zeker niet! Je zou ook wel een corrupte dierenarts moeten hebben die dat zou doen. Ik hoef jou zo te zien niet te overtuigen, maar je man heeft nog wel wat overtuiging nodig.
Leeftijd zegt eigenlijk niet zoveel. Je moet daar zelf niet naar kijken. Wat nou, als je hondje 6 was en in huis zou plassen, zou euthanaseren dan ook een optie zijn? Zolang het hondje gezond en gelukkig is, kan je deze vraag aan jezelf stellen.
Sommige mensen denken ook wel eens dit soort dingen als hun hondje doof is geworden, of blind. Maar ook dan: wat als je hond 6 was geweest?

Je man vind het onwaardig, maar zolang je de hond niet straft zal, afhankelijk van je hond, de hond er steeds minder moeite (geestelijk) mee hebben om binnen de behoefte te doen. Dit betekent niet dat je hondje dan altijd maar binnen zal gaan plassen, maar in ieder geval dat het haar niet teveel stress bezorgt als het een keertje wel fout gaat. Onwaardig is het dus niet.
Komt het echt een paar keer per dag voor? Maak dan een plekje voor haar, een beetje als een kattenbak, bijvoorbeeld met kranten ofzo, om haar behoefte in te doen.

Let ook op wanneer het gebeurt; bijv. blikvoer bevat erg veel vocht! Gebeurt het misschien als ze enthousiast is alleen?
En verder: ga naar de dierenarts hiermee. Het hoeft helemaal niet alleen een zwakkere blaas te zijn, maar het kan ook iets sluipends van de nieren of id. zijn.

Verder zijn er zoveel oplossingen voor te bedenken, bijvoorbeeld ander voer, aanpassingen of medicatie (als de dierenarts iets vindt), en euthanasie hoort echt de laatste oplossing te zijn. Niet de eerste.

Nog een klein dingetje: ga niet haar waterbak weghalen. Sommige mensen denken dat dat misschien nut heeft, maar je stel dat ze wel last heeft van haar nieren, of misschien wel diabetes, een hond heeft altijd water nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord.Ze plast niet alleen in huis maar ze poept ook in huis en nee,ze wordt er niet voor gestraft.Mijn man houdt ook erg veel van onze dieren.We hebben nog een hond van twee jaar en ik ben wel een beetje bang dat hij nu ook gaat denken dat het normaal is om het maar in huis te doen.Kelly kan met dit weer gewoon naar buiten lopen omdat de terrasdeur openstaat maar ze doet het dan soms nog binnen.Ik stuur haar vaak naar buiten en let echt goed op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, okeey. Poept ze erg vaak dan? (Hoeveel kilo weegt ze, wat voor voer krijgt ze en hoevaak per dag heeft ze ontlasting?)
Ik denk niet dat je andere hondje erdoor beïnvloed wordt, maar goed dat hangt er maar net vanaf. Ik doe niet aan virtuele consulten ;)
Ben je wel al met haar naar de dierenarts geweest? Die zou, met je hele verhaal, kunnen kijken of het 1 van de volgende dingen is:
*Ouderdomsprobleem
*Medisch probleem
*Voedingsprobleem
*Gedragsprobleem
Op die manier kan een behandeling worden vastgesteld, en welk van bovenstaande redenen het ook is, er is wel een verbetering voor te krijgen. Je andere hondje zou alleen beïnvloedt kunnen worden als het een voedings- of gedragsprobleem zou zijn.

Andere antwoorden (14)

Nee. Niet als de hond zelf geen pijn oid heeft. Alle dieren worden nu eenmaal oud.

Hm.. Als het om je oma zou gaan, zou je toch niet vragen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me NIET! Toch geen sprake van liefde als je om deze reden je dier zou willen laten inslapen. Leer ermee omgaan en zoek manieren om het je makkelijker te maken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze vorige hond had dit ook toen hij wat ouder werd. We zorgden er gewoon voor dat hij wat vaker uitgelaten werd, en dan lukt het best.
Zolang je huisdier verder geen pijn heeft en alles nog goed kan (lopen, eten, etc.) vind ik het zielig om de hond in te laten slapen.
13 jaar geleden
als de hond een dieronvriendelijk bestaan nog heeft en het moet lijden aan een ziekte waar geen verbetering in zit zeg ik ..ja
maar een hond die in huis plast lijd geen pijn, het hoort bij de leeftijd, je zou i.p.v deze vraag stellen, iets meer met de hond een korte wandeling kunnen maken
oudere honden kunnen niet zolang meer hun plas ophouden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dierenspeciaalzaken kun je tegenwoordig al speciale pampertjes kopen voor hondjes als ze loops zijn misschien ook voor incontinentie even navragen. Ik hoop dat je man jouw later ook niet laat inslapen moest je incontinent worden hahaha.Nee serieus als je dat hondje zo graag ziet vind je wel een oplossing he
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahahaha dat vind ik een hele goeie!! Het is wel zo die arme hond is alleen maar wat op leeftijd dan wil jij ook gewoon behandeld worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+Ja hoor,ze is mijn kleine prinsesje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hier ook over na zitten denken. Echter laat de hond het niet meer toe dat we aan zijn buik zitten. Gelukkig heeft hij maar zelden ene plasje in huis gedaan en verder gewoon op de vloer, dus dat was zo op te dweilen. Ik vind het voor de nacht echter wel een prima oplossing.
Is het onzindelijk worden van een bejaarde reden om tot euthanasie over te gaan?

Natuurlijk niet. Als je een huisdier neemt, krijg je de verantwoordelijkheid voor een ander levend wezen er gratis bij. Een dier laten inslapen is een hele goede mogelijkheid als het dier zelf lijdt, niet als het dier zelf nog een goed leven heeft, maar lastig wordt voor de eigenaars.

Ik zou wel even naar de dierenarts gaan met dit probleem, als je dat niet al gedaan hebt. Er kan een medisch probleem ten grondslag liggen aan de onzindelijkheid, dat misschien gewoon verholpen kan worden. Het kan ook liggen aan beginnende dementie (waardoor de hond haar zindelijkheidstraining lijkt te vergeten), dat kan op zich natuurlijk niet verholpen worden, maar er zijn wel middelen om de onzindelijkheid die er het gevolg van is aan te pakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
lijkt mij een uitstekend antwoord.
Rieneke1
13 jaar geleden
als het dementie is, zijn er wel ondersteunende middelen zoals selgian.
verder prima antwoord, +
zover als het hondje gezond is vind ik niet dat je kelly in moet laten slapen.
wij hebben dit ook meegemaakt en heel simpel opgelost overdag lieten we onze hond vaker uit...
en voor s nachts hadden we een luier gekocht en een gat erin maken voor der staart er doorheen voor de urine op te vangen dit hadden we gedaan omdat onze hond het niet kon ophouden vanwege prednison medicatie.
hond hoefde ook niet bang te zijn dat ze op haar donder zou krijgen want als ze er niks aan kunnen doen en stress erbij vanwege dat de baasjes boos worden is ook niet leuke combinatie voor de hond..
bij ons hielp het perfect en aan de hond was niks op te merken dat ze ermee zat of nog gestrest werd als ze het perongeluk binnen had gedaan want dat was nu niet meer dankzij eenvoudige luier
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze krijgt zeker niet op haar donder,ik vind het luiertje wel een goed idee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon luier en gat erin maken voor der staart je weet zelfs bij kinderen vangt een luier veel urine op zo ook dan bij een hond dus ze kan het snachts gewoon laten gaan als ze het niet op kan houden onze hond merkte er zeer weinig van en ja overdag veel meer buiten lopen als dat niet mogelijk si dan is de luier ook een goede oplossing
veel succes en sterkte met kelly geef der maar een dikke knuffel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan ook luiers voor honden kopen. Is een broekje waar je een luier in kan leggen. Lijkt mij iets comfortabeler dan een gewone luier.
Even mee naar de dierenarts en laten nakijken of het een medische oorzaak heeft.
Als het ouderdomsincontinentie is dan zijn er goede medicijnen te krijgen bij de dierenarts die er voor zorgen dat de hond haar behoefte makkelijker kan ophouden. (bv enurace)
En verder wat vaker uitlaten
Aponi
13 jaar geleden
alleen jij weet wat je voelt of meemaakt
wij hebben meegemaakt dat iemand een hond liet inslapen omdat hij koppig was.
dat was ergens anders hoor.
de reden was dat hij,zo gauw de poort open stond, de straat oprende en mensen aanviel
iemand zei toen ,als hij een fietser of ed gehandicapt laat vallen,zou de eigenaar voor de kosten van het slachtoffer moeten opdraaien
nou die mensen hadden nauwelijks te eten.dus....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En die hond is ingeslapen? Was dat in Nederland?
Het lijkt me nl. voor de hand liggen dat zo een hond eerst een intensieve training krijgt. Muilkorf, en niet al te makkelijk omgaan met de poort open laten.
Euthanaseren wegens koppigheid, en eventuele toekomstige incidenten en daarop volgende financiele problemen zijn geen reden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uh, Haydy, ik vroeg het eigenlijk aan troetroe hoor (of kennen jullie elkaar?)
Er stond inderdaad "dat was ergens anders hoor."
Maar er stond niet dat het in een ander land was! Vandaar mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik reageer op de vragen in feite kent niemand elkaar.
we reageren en helpen elkaar aan goeie antwoorden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb al eerder reden gehad om te vermoeden dat troetroe en haydy één persoon zijn. Trouwens, troetroe/haydy: je hebt toch al de schijn tegen je, het lijkt me niet handig om openlijk te zeggen dat je elkaar/jezelf aan goeie antwoorden helpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn 10 accounts op GV hier allemaal verschillende computers
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allemaal 'daar', en allemaal van mensen die elkaar 'in feite' niet kennen, die elkaar allemaal aan goeie antwoorden helpen? Bijzonder. Ook bijzonder dat jullie, die elkaar 'in feite' niet kennen, wel met insiderskennis weten te reageren. Mag ik vragen hoe 'haydy', die 'troetroe' niet kent, zomaar tóch weet dat die mensen over wie 'troetroe' het heeft niet meer leven? Of dat het überhaupt lang geleden is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad! Ik dacht ook direct, dat zullen wel 1 en dezelfde persoon zijn. En reacties kan je niet meer verwijderen van jezelf, ik denk dat troetroe/haydy zichzelf hierbij heeft laten kennen.
Tevens, de manier van schrijven is exact hetzelfde; geen gebruik van hoofdletters, haast geen gebruik van leestekens.
Mods, eventjes naar kijken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En er was ook een andere vraag waar Heydy het over een NRC wagen had, waarop een attente lezer via een reactie meldde dat die dingen SRV-wagens heten waarop Troetroe reageerde met: Dat bedoelde ik ook.... Dubieus!
Wij hebben een kleine yorkshire terrier,die na 2 jaar nadat ze jongen had gehad,plotseling minder begon te zien,en na 2 weken helemaal blind was.
Ook plast deze nu af en toe in huis.
Maar geen reden om hem weg te doen,hij red zich prima met de andere honden.
Ook gaat hij op zijn reukvermogen het hele huis door ,en buiten weet hij ook nog de weg.
Het is af en toe niet leuk als je s,morgens een plasje ziet liggen.
Maar voor ons geen reden om hem af te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ken je verhaal.
we hebben het zelf ook met onze franse bulldog. bij hem is het alleen druppelen. dat scheelt gelukkig.
we hebben het paar jr aangekeken werd wel langzamer erger natuurlijk.
maar zondag is besloten om hem in te laten slapen. hij is op. ik vind dit ook heel erg moeilijk. hou ook ontzettend veel van hem!!!
ik denk dat je dit alleen zelf kan besluiten, als je het niet erg vind om zn behoeftes op te ruimen en verder is ie nog helemaal gezond.
sterkte.
als je besluit ermee te stoppen is echt een heel moeilijk moment en zie ook heel erg op tegen zaterdag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee niet doen! Het is toch niet zo erg, zoals je zelf al zegt. Bespreek het met je man dat het echt niet zo'n probleem is, als hij een beetje nuchter erover na kan denken moet hij toch in kunnen zien dat een dierenleven en de liefde daarvoor toch wel wat waard is!
Ik kan me ook niet voorstellen dat er een dierenarts is die met euthanasie akkoord gaat om deze reden.
Als het niet genezen kan worden, besef dan wel dat je misschien nog heel wat jaren veel werk erbij hebt door Kelly.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, bij onzindelijkheid is er nog heel veel te doen. Ik heb het zelf bij 2 honden meegemaakt. Mijn herdershond raakte verlamd aan haar achterhand en begon ook wat incontinent te worden. Ze kreeg hiervoor medicijnen van de dierenarts. De hond die ik nu heb plast ook al bijna een jaar in huis. Bij hem is het vooral dementie. Hij weet niet meer of hij binnen of buiten is. Helaas is deze hond al 18, erg mager en zijn zijn organen op. We laten hem vanmiddag inslapen. Echter als hij alleen zou plassen in huis en verder nog gezond is, zou dit voor mij nooit een reden zijn. Er staat altijd een sopje klaar, een wc rol voor als hij gepoept heeft. Even schoonmaken, raam open en klaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn Dunya is ruim 14 en ook incontinent vooral in de nacht want overdag zijn we altijd onderweg opoe loopt zeker nog anderhalf uur makkelijk verder oergezond.
De eerste keer dat ze zich ondergeplast had in haar slaap was ze heel angstig arme schat nergens voor nodig eerst dure broekjes gekocht voor honden met een inlegger maar dat was niet voldoende dus hup naar de Kruitvat f ergens anders en goedkope luierbroekjes gehaald gat erin voor haar staart opgelost.
Als we wakker worden zeg ik morgen schat heb je een cadeautje laat eens kijken een grote of een kleine en doe ik het broekje uit soms veel soms weinig ik maak er een spelletje van en nu is ze blij het is maar hoe je er mee omgaat de klank van je stem.
Mijn meisje in laten slapen hiervoor never !!!
Ik word ook lichtelijk incontinent met mijn 62 dus zijn we het samen.
een jaar geleden