Zijn er huis-tuin-keuken middeltjes tegen vlooien bij katten?

Naast de reguliere vlooien bestrijdingsmiddelen.

13 jaar geleden
9.9K
Rieneke1
13 jaar geleden
waarschuwing: geef geen knoflook (risico op bloedarmoede) of tea tree olie (stapelt bij de kat, is giftig op den duur).

Het beste antwoord

Vlooien hebben ook een grote hekel aan lavendel. Gewoon een flesje etherische lavendelolie kopen(de tuinen, toko, etc) en dan kun je het op een watje doen en opzuigen met de stofzuiger. Op de halsband - verdund aanbrengen op dekens, vloeren, dier zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Was de kat eens niet met een kattenshampoo, maar... met een afwasmiddel! Dat doodt de vlooien en weekt de eitjes véél beter los.
LET OP: Gebruik een zo mild mogelijk afwasmiddel, eentje waarop staat dat het ook voor gevoelige handen gebruikt kan worden. Doe dit niet te vaak, want een afwasmiddel haalt meer van het vertlaagje van de huid weg dan een kattenshampoo. Gebruik na het wassen een haarconditioner en spoel die ook weer goed uit!
Let extra goed op dat het schuim niet in de oren en ogen terecht komt!

Vlooienvanger: Zet in de avond -in de onverlichte(!)- kamer een diep bord met water neer en giet daar een laagje olie of afwasmiddel op. Dan zet je midden in het bord 'n houdertje met een brandend waxinelicht. Vlooien komen in het donker op het licht af, door het het laagje olie of afwasmiddel kunnen ze niet meer wegspringen en verdrinken. Enkele avonden herhalen. Gebruik hier géén brandbare olie voor, maar olijf-, zonnebloem- of maisolie.

Eitjes in het tapijt kun je verwijderen door het tapijt met een borstel (of doek) met azijnwater te behandelen. De omhulsels van vlooieneieren lossen op door het zuur van de azijn.
LET OP: Niet ieder tapijt kan tegen deze behandeling! Probeer het eerst op een onbelangrijk stukje, onder een kastje bijvoorbeeld.

Dagelijks stofzuigen blijft noodzakelijk. Maar... zorg er dan wél voor dat de opgezogen vlooien en eitjes geen kwaad meer kunnen!!!
Doe een stukje vlooienband (± 10 cm.) in de stofzuigerzak. Het andere stuk van de vlooienband in een stevige plastic zak bewaren, dat dient voor de volgende stofzuigerzakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn moeder gaf onze honden vroeger een beetje knoflook. Maar of dat bij katten helpt weet ik niet zeker...Dat ze uit dr bekkie gaan stinken ...dat dan weer wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
huismiddeltjes... tja... Een kat knoflook geven word inderdaad welleens aangeraden maar helaas kan het hele vervelende gevolgen hebben zoals bloedarmoede (waaraan een kat dood kan gaan)... Ik zou hier zelf dus niet voor kiezen...

Wat betreft het wassen met afwasmiddel... ook dit zou ik niet doen... Het haalt de vetlaag van de huid en dit kan huidproblemen tot gevolg hebben... Los daarvan zorgt het hele wasgebeuren voor nogal veel stress die in principe onnodig is aangezien goede antivlooienmiddelen (van de dierenarts en dus niet van de dierenwinkel) inmiddels veilig genoeg zijn om zonder risoco's te gebruiken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige wat je kunt doen is je kat goed ontvlooien (liefst met middelen die je bij de dierenarts koopt), regelmatig kammen (zodat je kunt zien of hij vlooien heeft) en je huis regelmatig stofzuigen.
In een eerder antwoord geeft iemand het advies je kat te wassen met afwasmiddel. Dat is totale idiotie en zeer katonvriendelijk.
Elles Nijssen, kattengedragsdeskundige