Mijn hond poept 's nachts in huis.

Teefje is 4 jaar en sinds een half jaar poepte ze 'snachts in huis. Niet elke nacht maar zo'n 2-3 x per week. Medisch is alles in orde. Al ander voer geprobeerd. Ze lijkt heel schulbewust als we beneden komen. Ze wordt dan niet verbaal gestraft, wel genegeerd.
Dacht eerst dat ze het niet kon ophouden maar ik begin nu te twijfelen. Kan het een gedragsprobleem zijn. Misschien dominantiestrijd ivm de andere hond (reu, 8 jaar), vraag/roep om aandacht??
Ze heeft nu 3 nachten achter elkaar binnen gepoept, en dan vervolgens bij het uitlaten weer een flinke hoeveelheid. Ik snap niet waar ze het vandaan haalt want ze krijgt expres 's avonds alleen 1 boterham en pas 's ochtends haar brokken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
37.5K

Antwoorden (5)

Het zóu aan de brokken kunnen liggen die ze krijgt. Het klinkt misschien raar, maar van sommige brokken kunnen honden hun ontlasting minder makkelijk ophouden.
Probeer eens Cavom brokken, die geven minder en steviger ontlasting dan vele andere brokken. Dat is ook goed voor de anaalklieren.

Het geven van de brokken in de ochtend, zou zelfs averechts kunnen werken. Dan zit de inhoud van de darmen er namelijk al zoveel uren in, dat je hond juist gedurende de nacht aandrang krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als hij dat eerst niet deed en nu wel lijkt het mij dat er duidelijk iets mis is met de gezondheid van je hond. ik zou zeggen snel naar de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een voor de hand liggende vraag / oplossing : Laat de hond nog even uit vlak voor je naar bed gaat.
Misschien krijgt je hond wel wat veel eten, als je je afvraagt waar ze die poep toch allemaal vandaan haalt.
Wat je er niet in stopt, kan er ook niet uitkomen.
Onze hond krijgt maar heel weinig voer (dat is niet waar : Die krijgt onbeperkt, maar eet uit zichzelf heel weinig) en is in uitstekende conditie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt heel hard, maar 1 bak voer volstaat prima.
Ze krijgen altijd wel een snack erbij en in het wild krijgen ze ook niet op bepaalde tijden de zelfde hoeveelheid voedsel.
En al helemaal geen broodje!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vorige hond deed dat vanaf dezelfde leeftijd.
Ik heb me suf gepiekerd waar de oorzaak lag.

Ze kreeg altijd hetzelfde voer. Voerde haar twee maal per dag. Ze was zeker niet te dik, eerder slank. Ik liet haar 's avonds om 10 uur nog naar buiten. Ze was kerngezond. En het was een zeer stabiele hond.

Veel later heb ik gedacht, dat het misschien kon komen omdat ze gecastreerd was (gesteriliseerd is een foute gangbare term).
Zoals ze ook urineverlies kunnen krijgen op diezelfde leeftijd, geen beheersing over de anaalspieren of iets van dien aard.
Is jouw teef geholpen, dan zou je dat eens aan de dierenarts moeten vragen. Zoals bij urineverlies zou dit dan ook met hormoonpillen verholpen kunnen worden.

Toegevoegd na 8 minuten:
Een hond heeft over zoiets nooit een schuldgevoel (na enige tijd als jij beneden komt kan ze dat niet koppelen). Ze kan hooguit gedrukt reageren, als ze een frons in jouw wenkbrauwen ziet of je zacht hoort zuchten. Maar zelfs dat zal ze niet in verband brengen met de ontlasting.
Ik zou haar dus ook niet negeren. Je weet immers de oorzaak niet. Ze voelt zich dan gestraft voor iets wat haar volkomen onduidelijk is. Dat verhoogt niet het vertrouwen in de baas en maakt haar onzeker.
Laat die boterham 's avonds achterwege. Eten geeft altijd aandrang.

Toegevoegd na 3 dagen:
Ik zit nog aan iets te denken: als honden niet op tijd worden ontwormt (iedere 4-5 maanden) en ze hebben wormen, dan kunnen ze hun ontlasting ook niet ophouden.
Ivana