Hoe krijg ik me fornuis gasdicht?

Ik heb een gasfornuis met oven van een kennis overgenomen maar kwam er helaas achter dat ik een extra koppelstuk nodig had om het aan de achterkant van me fornuis aan te sluiten, eenmaal in de bouwmarkt bleek me slang ook niet meer goed dus ook een nieuwe slag gehaald.

Alles aangesloten maar hij blijft op 1 (in mijn ogen dom systeem) punt gas lekken.

Dit is de moer die om het pijpje van het fornuis zit, deze kan je ook gewoon op en neer schuiven ook met de koppeling en slang eraan, ik kan er geen tape aan de binnenkant om doen aangezien het pijpje van het fornuis glad is zonder draad.

Met sop gechecked en het gas komt dus uit de bovenkant van de koppeling die los om het pijpje zit, de slang zelf en verloop stuk sluiten goed af.

Tussen het verloop stuk en koppeling van het fornuis zit taflon tape en daar lekt het ook niet maar puur aan de bovenkant zoals aangegeven met de pijl.

Wat is hier een oplossing voor?

Toegevoegd na 18 minuten:
Heb nog even een extra foto toegevoegd om te laten zien wat voor koppeling om het fornuis zit, deze zit er gewoon los om en even omhoog geschoven voor de foto.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.4K
Ritsuka
9 jaar geleden
moet er niet ergens een rubbertje tussen?
Amadea
9 jaar geleden
Ai, wat gevaarlijk! Ik zou er een expert bijhalen om het vakkundig te laten aanpassen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gevaarlijk is het wanneer je de gaskraan open laat staan :) Moet eigenlijk nog een foto laten zien van het stuk aan het fornuis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik gok ook op een rubber of een fiber ring
een 2e foto zou inderdaad handig zijn.
of is dit hem:
http://www.klusidee.nl/Forum/about89192.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij heeft wel hetzelfde probleem zo te zien, echter heb ik geen kniestuk maar de juiste koppeling, echter in die verloopstukken zelf zit geen rubber dus gebruik je taflon tape wat ik gedaan heb maar het sluit niet af daarom naar iemand op zoek die het zeker weet, moet ik een rubber vinden voor in me verloopstuk of moet er iets om die verdikking? Ik weet het niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ALS het er zo uitziet dan zeker een rubber er fiber ring.
Teflon tape is alleen voor schroefdraad en in dit geval is het nog het schroefdraad dat de verbinding gasdicht maakt. Het is trouwens of een ring of tape. Niet beiden, want door het tape kan je de verbinding met de ring niet goed aandraaien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zie nu de 2e foto pas:
-geen teflon tape op dit schroefdraad.
-wel een ring
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nog = niet
in dit geval is het NIET het schroefdraad dat de verbinding gasdicht maakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok thnx, heb het die knakker van de formido nog gevraagd maar nee hoor, hoefde niet... Ik ga morgen even kijken en post ik het even of het goed is gegaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Haal er een specialist bij. Als de verzekering dit geklungel leest krijg je niks vergoed als je keuken ontploft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ahja, ik trek wel even wat geld van me geldboom af.. Niet iedereen heeft geld om een "specialist" er bij te halen en ik noem het pas geklungel als je met geimproviseerde middelen iets probeerd. Niks mis mee om je eigen problemen op te lossen met behulp van ervaren mensen via het internet zolang je voorzichtig bent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In Nederland mag je "klungelen" zoveel je wilt. Pas als ervoor betaald wordt zijn er regels.

Het beste antwoord

Dit is een enkelzijdige flenskoppeling. Het aluminium pijpje is in de koppeling zelf voorzien van een trompetuiteinde dat door de bovenste moer wordt vastgekneld op het koppelstuk waarin een afdicht- of vulring zit.
Als daar speling op zit terwijl de moer wel vastgedraaid is dan ontbreekt waarschijnlijk die rubberen of teflon vulring in de koppeling, of is de vulring kapot gedraaid.

Maak de koppeling met de bovenste moer los en controleer of de vulring aanwezig of kapot is.
Plaats zonodig een nieuwe passende ring en draai de bovenste moer weer vast maar niet zo vast dat de ring weer kapot gaat.
De koppeling zou nu gasdicht moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Z512099
9 jaar geleden
Duidelijk +, door de 2 foto's zeer gericht antwoord mogelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voordat ik em ga sluiten, moet er een ring in de bovenste moer zitten of in de koppeling want als ie in de bovenste moer zou moeten zitten zie ik niet hoe je dat ooit zou moeten kunnen vervangen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De ring moet ook TUSSEN het aluminium uiteinde en het onderste koppelstuk geplaatst worden. Het is een gewone afdichting tussen 2 verschillende stukken pijp met een koppelstuk.