Waarom doet mijn stopcontacten het niet?

Toen ik hier afgelopen mei kwam wonen was er niets aan de hand. Alles deed het gewoon. Een maand of 3 geleden wou mijn radio het niet doen. Nou is hij al wat ouder en zat hij op zo'n stekkerdoos, die ook al wat ouder was, dus ik dacht: die zal vast wel slecht geworden zijn. Aangezien ik de radio toch amper gebruik, besloot ik het maar te laten voor wat het was.
Toen een maand geleden, toen ik de grote lamp in de woonkamer aan wou zetten, bleef deze knipperen. Niet volledig uit, maar feller en dimmer. Het stopte niet, dus lamp uitgezet en alle gloeilampjes vervangen. Hij bleef dit doet. Misschien slechts opgehangen, moet ik nog naar kijken.
Maar vorige week, toen ik mijn vaste computer op wou starten deed deze het niet. De lamp die aan dezelfde stekkerdoos zat deed het wel, maar de rode schakelaar op de stekkerdoos bleef feller en dimmer worden, net als de lampen. Nou kan het best een tijdelijke storing zijn geweest, het was immers laat in de avond.
Vanmorgen deed ik de lader van mijn laptop in het stopcontact. Het scherm werd feller en dimmer, wat inhoudt dat hij wel/niet/wel/niet aan de lader zit. Dus ook hier een storing.
De hierboven beschreven storingen zijn allemaal in mijn woonkamer. In mijn slaapkamer heb ik geen enkel probleem met stroom (in elk geval het laden van mijn laptop, de rest heb ik niet geprobeerd.)

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn en zo ja, wat er aan te doen valt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
17.9K
Reddie
9 jaar geleden
Lijkt me raadzaam er een elektricien naar te laten kijken en meten.

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk is er een draad bijna los in een van de verdeeldozen op het plafond of aan het stopcontact. Schakel de stroom uit in de meterkast en controleer of alle draden goed in de verdeelblokjes vast zitten. Schroef daarna het stopcontact eruit en kijk of alle draden (3 voor een geaard stopcontact) goed vast zitten.

Zet daarna de stroom er weer op.

Als het huis oud is kan er ook een plastic blokje gebroken zijn, in dat geval moet je vervangen (kost bijna niets in de bouwmarkt)
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
+ Zo'n "plastic blokje" heet een kroonsteentje. Kost 10 cent of minder. Het is ook mogelijk dat er iets mis is in de groepsdraad, dus de draad van de betreffende groep die van de stoppenkast af het huis inloopt. Het zou handig zijn eens te kijken of alle haperende aansluitingen op dezelfde groep zitten, of dat meerdere groepen zijn getroffen.
paulus811
9 jaar geleden
Dank voor je +, maar zo'n blokje heet een lasdop.
Cryofiel
9 jaar geleden
Oh, die bedoel je - ja, die bestaan inderdaad ook. Ik heb echter nooit begrepen hoe je die op een draad (of: op twee draden) moet krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Moet je een lasklem gebruiken. Lasdoppen zijn echt irritant idd. http://huis-en-tuin.infonu.nl/doe-het-zelf/127513-lasklemmen-lasdoppen-en-kroonsteentjes.html
paulus811
9 jaar geleden
Je hebt tegenwoordig mooie lasklemmen met kliksysteem waar je de draden eenvoudig in en uitklikt.
Cryofiel
9 jaar geleden
Die zag ik al op de link van MrTomaat. Ziet er inderdaad handig uit.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Gezien de vraag (vooral het feit dat "alle lampjes" vervangen zijn omdat ze stonden te knipperen) durf ik de conclusie te trekken dat de vragenstelster niet veel verstand heeft van elektriciteit. Hoewel het antwoord geheel juist is (daarom: plus !), lijkt het me toch een beter advies er iemand met verstand bij te halen. Fout gebruik van elektriciteit kan levensgevaarlijk zijn !
Hoi Cotton,
Aan de bechrijving te zien is het een 2 weg stopcontact waarvan de ene kant het dus doet máár de andere kant dus geen of slecht contact maakt. Ik dacht eerst dat er een draad los zou zitten maar dan zouden beide contact punten het niet doen. In jou geval doet 1 contact het dus wel en de andere niet. Er zit vermoedelijk een breuk IN het stopcontact zelf. De 2 punten zijn nl. met elkaar verbonden. Gewoon eerst de stroom eraf halen in de meterkast de contactdoos eraf schroeven en deze vervangen door een nieuwe contact doos. Zo'n breuk is eigenlijk niet te 'repareren'. Een wand contactdoos zal zo'n 6 euro kosten in de bouwmarkt. Neem voor maat je oude contact doos mee, dan kom je iniedergeval thuis met de goede contactdoos. Verder natuurlijk de bedrading weer aansluiten op dezelfde mannier als bij je óude' contactdoos en dan de stroom er weer opzetten. Veel succes.
Vr.gr. Atze Postma.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even een foutje van mijn kant, drukte even per abuis op 'plaatsreactie' maar ik hoop dat de uitleg je verder helpen zal. Nogmaals succes!!!