Wanneer mijn vaatwasser aan gaat, lijken de leidingen ontzettend hard te gaan kloppen. Ook aan het einde van het programma. Wat kan ik daar aan doen?

De echt hard kloppende geluiden duren enkele minuten bij het begin en einde van het programma en lijkt met wateraanvoer te maken te hebben. Kan dat kwaad, want de harde 'bangen' lijken steeds luider te worden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
32.5K

Antwoorden (3)

Klappen in je vaatwasser kunnen wel kwaad ja... Of nou ja, het is een teken dat er wat kapot gaat, of al is. Zonder verdere informatie over je vaatwasser of specifiekere beschrijving van wat de waatwasser aan het doen is als hij lawaai maakt (welke delen van het programma?) valt er niet iets definitiefs over te zeggen, maar een goede kanshebber voor het probleem lijkt mij de bevestiging van een sproeiarm. Dat is het ronddraaiende ding dat water in de rondte sproeit. Dit draait op een as en werkt als een soort ventilator. Als dit geheel uit balans raakt omdat een arm los zit of afgebroken is, en/of als de ophanging van de as slap is geworden, kan de as uit balans raken en gaan bonzen/rammelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het bonken van de leidingen wordt waterslag genoemd. Dat komt door de automatische kraan van de vaatwasser en treedt op op het moment dat deze opeens wordt afgesloten. Er is een kans dat je op een bepaald moment lekkage krijgt ergens in het leidingwerk.
Er is wel wat aan te doen. Er zijn waterslagdempers te koop, die je bij de kraan van de vaatwasser monteert.
bamibal
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gebonk komt niet vanuit de vaatwasser, maar ergens uit een muur een paar meter verder. Heeft dat dan nog steeds te maken met waterslag? Kan dat dan nog steeds verholpen worden met een waterslagdemper?
bamibal
9 jaar geleden
Ja, dat gebonk kan door het hele leidingwerk gaan. Ik heb het zelf ook gehad, vaatwassen beneden, gebonk op zolder.
Cryofiel
9 jaar geleden
Waterslag is een drukgolf in het water in de waterleiding. Die drukgolf wordt veroorzaakt doordat de kraan van de vaatwasser niet geleidelijk opent en sluit, maar in één keer. Die drukgolf verplaatst zich door de hele waterleiding. Wáár die drukgolf hoorbaar is, hangt af van de loop van de waterleidingen. Dat kan in principe best 20 meter verderop zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor jullie reacties. Dan ga ik maar een waterslagdemper halen. Kan ik dat zelf of moet ik dat laten doen door een loodgieter?
Cryofiel
9 jaar geleden
Die van mij is door iedere idioot te monteren. Maar jouw situatie kan anders zijn. Mijn situatie: een kraan met een gewone knop die ik open en dicht kan draaien. Die kraan heeft een schroefdraad op de plek waar het water uitstroomt. In de "simpele" opstelling zit de toevoerslang van de vaatwasser direct op die kraan geschroefd. Waterslagdemper installeren: eerst de kraan dichtdraaien. Dan de watertoevoerslang van de vaatwasser losdraaien van de kraan. Er lekt wat water uit, maar dat zijn maar een paar drupjes. Vervolgens waterslagdemper op de kraan schroeven, en dan de toevoerslang van de watervasser aan de andere kant van de waterslagdemper schroeven. Kraan weer opendraaien en klaar. Opletten dat de rubbertjes netjes recht in de schroefgedeelten zitten, anders lekt het (maar dat merk je zodra je de kraan weer opendraait).
Cryofiel
9 jaar geleden
Huh... watervasser? Ik bedoel natuurlijk: vaatwasser.
Exact hetzelfde is mij ook overkomen. Afwasmachine gaf nooit problemen en na 8 jaar gebruik begon hij bij water innemen steeds langer te bonken. Dit werd veroorzaakt door het snel achterelkaar openen en sluiten van de electrische waterinneemklep in de afwasmachine.

Ik heb de rechter zijkant van de afwasmachine open gemaakt en dan zie je het labyrint (de warmtewisselaar) zitten en de vlotter. Het labyrint was bovenaan vies en de vlotter kon niet goed meer bewegen in de vlotterkamer omdat die ook vies was.

Ik heb de vlotterkamer eruit gehaald en gedemonteerd. Alle onderdelen goed schoongemaakt zodat alles weer goed kan bewegen en weer in elkaar gezet. Het labyrint is lastiger omdat je niet bij het vuil kan komen. Ik heb boven het bad gespoeld met chloorwater. In de link staat een heel stappen plan met foto's.

Uiteindelijk heeft dit alles erin geresulteerd dat de waterleiding niet meer klappert wanneer de afwasmachine water inneemt en hij het weer perfect doet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb de LINKER zijkant dus open gemaakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ dit is het vaak, maar er zijn nog een paar plekken waar vuil e.d. kan zitten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De slang tussend de vlotterkamer en pomp ook goed schoonmaken idd.