Nee, daar komt geen elektromagnetische straling uit. En ook niet uit de voorkant.
Een magnetron is een soort kooi van Faraday die alle straling tegenhoudt.
8 jaar geleden
escape
8 jaar geleden
Er komt wel elektromagnetische straling uit de zijkant. En ook uit de voorkant. Het is heel weinig en volstrekt ongevaarlijk, maar het ligt toch anders dan je schrijft.
https://www.youtube.com/watch?v=YvM_HaPjklY
Reddie
8 jaar geleden
Uit de zijkant van de magnetron kan GEEN straling komen. Wat ze op internet ook beweren. Als je ook maar IETS van elektromagnetische straling begrijpt, weet je dat dat niet door metaal gaat.
Op internet meten ze dus andere straling, bijvoorbeeld kosmische straling, of gsm straling of straling van het lichtnet, of van een tv zender etc.
Erna55
8 jaar geleden
De elektromagnetische golven in een typische microgolfoven hebben een golflengte van 12 cm. Deze elektromagnetische golven reflecteren op metalen oppervlakken: de zijkanten en achterzijde van een microgolfoven zijn daarom uit metaal gemaakt. Het microgolfovenvenster bestaat ook uit een metalen plaat, met met kleine rasteropeningen. Doordat deze openingen (ongeveer 1 tot 3 mm) veel kleiner zijn dan de golflengte, ( ongeveer 12 cm ) worden de elektromagnetische golven ook hier naar binnen gereflecteerd. Vergelijk het met het laten botsen van een tennisbal (~8cm diameter) op een metalen plaat met gaatjes. Zolang de gaatjes klein genoeg zijn, zal de tennisbal botsen alsof het een volle metalen plaat was. Zodra er gaten in de plaat zijn die de grootte van je tennisbal benaderen, kan deze erdoor vallen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Reddie @Erna55 Goed. De theorie hebben we gehad.
Nu de praktijk. ;) Ik heb drie magnetrons thuis.
Van twee was mij al opgevallen dat ik een flinke storing hoor wanneer ik een draadloze hoofdtelefoon op heb en dichtbij de magnetron kom.
Dat blijkt nu bij de derde ook het geval.
Eén van deze magnetrons is nog geen twee maanden oud. Het kan natuurlijk zijn dat alle drie de magnetrons defect zijn, maar dat lijkt me vrij stug. Het staat jullie overigens vrij om de bronnen te lezen die bij mijn antwoord vermeld staan en het staat jullie eveneens vrij om een bron aan te leveren waaruit blijkt dat een magnetron géén straling kan lekken. Overigens staat er op internet inderdaad van alles te lezen. Dat een magnetron kanker zou veroorzaken, et cetera.
Wat dat betreft klopt het wel wat Reddie zegt.
Het zijn echter overheidsinstituten als de FDA die aangeven dat een magnetron wel degelijk straling kan lekken.
Ik ga er gemakshalve vanuit dat daar geen mensen werken die alleen een strikdiploma hebben. ;)
Reddie
8 jaar geleden
@Rabelais , @escape ,
Een koptelefoon kan frequenties weergeven van zeg maar 20Hz tot 20kHz. De straling van een magnetron ligt in de orde van GigaHerzen, en kan dus niets met je koptelefoon doen.
Waar je koptelefoon last van kan hebben is de 50 en 100 Hz van de ingangstransformator.
Ok, dat is ook elektromagnetische straling, maar dat heeft niets met de microgolven te maken.
Misschien heb je wel eens op tv gezien dat iemand op een Testla-transformator heeft gestaan. Die genereert miljoenen Volt. Door het pak van metalen malieën blijft hij ongedeerd, terwijl de bliksemschichten er van af vliegen. Dat pak heeft ook gaatjes, net als het venster van een magnetron.
escape
8 jaar geleden
@Reddie: Als je de tekst goed leest zul je zien dat het om een draadloze hoofdtelefoon gaat. En die werken veelal in het 2,5 Ghz gebied. Magnetrons zitten ook op die frekwentie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@escape @Reddie Dank en even voor de volledigheid: Frequentie draadloze hoofdtelefoon:
http://www.philips.nl/c-p/SHD9000_10/digitale-draadloze-hoofdtelefoon/ondersteuning Frequentie magnetron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Magnetron_%28oven%29#Werking
Ja, er kan aan alle kanten van een magnetron straling 'lekken'.
Het gaat hier echter om kleine hoeveelheden die onschadelijk zijn.
Bovendien neemt de straling enorm af naarmate de afstand tot de stralingsbron groeit.
Op 50 centimeter van de magnetron is eventuele straling nog maar 1% van de straling op 5 centimeter.

De hoeveelheid straling verschilt per magnetron. Ik durf daarom niet te zeggen hoeveel meer of minder dit aan de zijkant is ten opzichte van de voorkant.
Lekken komen wel meer aan de voorkant voor omdat de afsluiting van de magnetrondeur sneller onderhevig is aan slijtage.

Een magnetron mag maximaal 5 mW/cm² lekken.