Hoe bereken ik het voordeel in verbruikskosten als ik de electrische warmwaterboiler vervangen door een combi-ketel?

Wij hebben momenteel voor onze warmwatervoorziening een grote electrische boiler die veel stroom verbruikt. Gelukkig kunnen we tijdens daluren laten opwarmen, zodat dat scheelt in de verbruikskosten.
We vragen ons af om -als straks de CV ketel vervangen moet worden- of het lucratief is om dan de warmwatervoorziening op gas te laten verlopen, dus een combi-ketel te installeren.
Maar gas is ook duur en wordt wellicht duurder in de toekomst ivm schaarste.
Hoe berekenen we nu het voordeel als we toch op gas zouden overstappen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Of je het voordeel kunt berekenen is de vraag, maar gas is zeker voordeliger. Elektriciteit wordt niet met een rendement van 100% met gas opgewekt; dat is je eerste voordeel (Vroeger was dat 40%, maar nu weet ik het niet). Een combiketel heeft een klein vat met heet water dat als je doucht direct wordt aangevuld en niet opraakt. Met elektriciteit heb je dat niet, als het heet water op is betaal je het volle pond en vaak kan het water niet continue blijven worden opgewarmd en als de boiler leeg is heb je koud water. En als je een groot vat 's nachts opwarmt heb je veel verlies. Allemaal nadelen van je elektrische boiler.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
paulus811
8 jaar geleden
Helemaal mee eens, maar het verwijderen van de boiler en aanschaf en installatie zijn ook niet voordelig. De besparing moet ook die kosten goedmaken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb een week lang een kostenmeter tussen me boiler (100 liter) gezet. deze gaf na één week € 7,80 aan. het is erg moeilijk te bepalen hoeveel gas ik meer kwijt zou zijn met een combiketel. maar na mijn schatting van € 2,80 p/w kom ik op een besparing van zo'n € 300,- per jaar. als ik dit verdeel over de kosten van een nieuwe combiketel duurt het ongeveer 6 jaar voor ik het heb terug verdiend.