Kan je een split airco zelf installeren zodat hij in meerdere kamers "werkt"?

Ik heb een vraag gesteld over een mobiele airco, en vele antwoorden suggereren om toch voor het split systeem te gaan. Ik hoor echter dat dit heel moeilijk zelf te installeren is, zeker als het over meerdere kamers gaat. Bij een mobiele airco kan je hem gewoon van één naar de andere kamer rollen.
Plus wordt er gezegd dat je een niet-mobiele airco sowieso beter door een vakman laat plaatsen.
Dus mijn vraag: kan je zelf een mobiele airco installeren? Voor één kamer lijkt me dat nog haalbaar, maar voor meerdere kamers?

Toegevoegd na 18 uur:
ik bedoel natuurlijk : kan je zelf een niet-mobiele airco installeren

Het beste antwoord

Split airco systeem kun je best zelf installeren. Het is een gesloten systeem. Goed de instructies volgen dan moet het te doen zijn. Airco voor meerdere kamers is niet voor de DHZ
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Mobiele airco is een kwestie van stekker in het stopcontact en de afvoerslang naar buiten.
jc54
8 jaar geleden
paulus811
8 jaar geleden
Ik geloof niet dat dit een antwoord op de vraag is.
jc54
8 jaar geleden
Dan heeft vragensteller zich in de laatste alinea vergist......
liveisgreat
8 jaar geleden
idd ik heb het inmiddels rechtgezet, bedankt jc54 om dit op te merken
Een split unit kun je meestal niet zelf installeren omdat je waarschijnlijk geen boor hebt om de slangen door de muur te voeren. En heb je die wel, dan komt het grootste struikelblok namelijk het onder druk zetten van de leiding tussen de twee units. Het koelmiddel wordt onder druk in het systeem gebracht en daarvoor heb je de nodige spullen niet.

Er zijn wel systemen die voorgevulde slangen hebben, maar dan wordt de keuze erg beperkt en kom je meestal in de bouwmarkt terecht. En dat stuit op een nieuw probleem, want de systemen in de bouwmarkt zijn van bedenkelijke kwaliteit.

Mijn advies (heb het zelf ook zo gedaan en nog geen seconde spijt), laat een Daikin systeem plaatsen en je hebt er jaren plezier van. De units van dit merk zijn de stilste die er te koop zijn, waardoor je niet alsnog uit je slaap wordt gehouden door de herrie. Dat is namelijk wel het geval met de meeste mobiele units.

Toegevoegd na 3 minuten:
ik weet niet of de kamers aan elkaar grenzen, maar als de capaciteit van de airco groot genoeg is hou je een hele etage koel met maar 1 unit. Wil je het in de winter ook warm hebben, kijk dan naar een 'inverter' unit, die kan zowel koelen als zeer efficiënt verwarmen.
8 jaar geleden
Als er een airco in huis is die koelt en daarbij vocht aan de lucht onttrekt, merk je dat effect van de minder klamme lucht ook op enige afstand van de airco nog. Je kunt de lucht nog wat extra uitwisselen door aanvullend een ventilator op een slim punt in de gang op te stellen. Als je lucht geforceerd met een staande ventilator naar de airco-kamer toe stuurt, komt er vanzelf ergens ook een tegenstroom op gang. Uiteindelijk zal na enige tijd de lucht overal evenveel (in absolute zin) vocht bevatten. Elke kubieke meter lucht bevat dan evenveel waterdamp.
Dat betekent niet dat het overal even koel zal worden, maar het drogend effect is op zichzelf al een behoorlijke verademing.
Het koelend effect wordt dus wel wat minder in aangrenzende ruimten, tenzij je bijvoorbeeld de airco in een grote kamer opstelt en dan met name richt op de openstaande verbindingsdeur naar een zijkamertje. Dan gaat er een kalme en niet per se hinderlijke luchtstroom naar het zijkamertje, en als de lucht dan rond kan gaan via de gangdeuren, dan wordt het tekort in de grote kamer weer aangevuld vanuit de gang, en de gang haalt de lucht weer vanuit het zijkamertje.
Bij slaapkamers aan een gang kun je met een airco eenheid in de gang meerdere kamers laten profiteren, tenminste, zolang je de kamerdeuren open laat staan!

Dat het koelend effect minder wordt op enige afstand, is een gevolg van het feit dat muren, plafonds, en ook vloeren bij warm weer in bijvoorbeeld appartementen mee opwarmen met de binnentemperatuur van de appartementen boven en beneden en links en rechts van het jouwe.

Een mobiele airco in split vorm bestaat uit twee kasten, één grote voor binnen en één kleinere voor buiten, en die zijn verbonden door een niet al te lange drievoudige navelstreng van twee drukleidingen voor koelvloeistof en gas en een dun slangetje voor de afvoer van het condenswater. Dat kan dan uiteindelijk vanaf de buitenunit via een balkon-regenwaterafvoer of zo weggeleid worden.

Het geschikte doorvoeropening vinden en daarna grotendeels weer afdichten kost soms best wat hoofdbrekens. Ik had vroeger zo’n mobiele in splitvorm: het buitendeel tilde ik in de zomer door een raam naar buiten, op het balkon. De navelstreng van min of meer flexible hogedrukslang bleef dus zomer en winter intact. De overblijvende opening dichtte ik af met stukken piepschuim, en het op een kier blijvende raamzelf zette ik vast met een draadspanner aan twee haakjes in kozijn en raam.

Vaste installaties: in reactie!
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Nu de vaste installaties: het échte werk! Er bestaan weliswaar van sommige merken pakketten van een ‘vaste’ split unit die je zelf aan de wand van een of meer kamers kunt installeren, maar dat is echt alleen voor de zeer vaardige en nauwkeurig werkende doe-het-zelver. Die sets hoeven dan meen ik in bepaalde gevallen door hun bijzondere constructie niet afgeperst te worden omdat ze met speciale koppelingen voor die hogedrukslangen werken of zo. Normaal gesproken is een split unit duidelijk iets voor de vakman, die voor het vullen en afpersen (zo heet dat testen op lekdichtheid) dan ook een speciale bevoegdheid moet hebben, een STEK certificaat.
Hiermee ben je meteen van een hoop anders onvermijdelijke herrie af, want een goede vaste installatie kan behoorlijk stil zijn. Je betaalt voor een vaste split-unit aanpak aan het begin meer, maar het rendement is stukken beter dan van een mobiele monobloc. Meer koelte voor minder stroom. En hij is stiller dan een mobiele split.
Hierbij kun je ook overwegen om op geschikte plaatsen meerdere binnenunits op te hangen en die allemaal aan die ene buitenunit te koppelen. Dat is een eenmalige uitgaaf waar je lang plezier van gaat hebben.
Alleen ben je nu vermoedelijk rijkelijk laat voor de warmte later deze week.
liveisgreat
8 jaar geleden
die mobiele met splitfunctie lijkt me wel wat : best of both worlds. niet zo moeilijk om zelf te plaatsen maar m.i. wel effectiever dan zo een bakje voor alleen binnen.
en ja..; voor die warmte ben ik rijkelijk laat, maar goed. ik ga morgen toch even kijken (dan zijn het bij ons in België "solden") of ik iets vind.
bedankt