Bij mijn nieuwe vaatwasser moet ik na gebruik de kraan dichtdraaien, is dit echt nodig?

In de gebruikshandleiding staat dat je als het programma klaar is de kraan moet dichtdraaien, behalve als je een aquastop hebt (en die van mij heeft geen aquastop).
Is dat echt noodzakelijk?
Geeft het snel wateroverlast als je de kraan niet dichtdraait? Is dat slecht voor de vaatwasser?
Of is dit alleen een voorzorgsmaatregel voor het geval er ooit iets kapot mocht gaan in de vaatwasser, dat je dan de wateroverlast beperkt?
Ik gebruik 1 kraan voor vaatwasser én wasmachine (via zo'n Y-vormig splitsertje), dus als ik elke de kraan dichtdraai nadat de vaatwasser klaar is, kan ik niet de wasmachine gebruiken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oja, het gaat over een Bosch SMS50D52EU, voor het geval iemand daar persoonlijk ervaring mee heeft (of met een andere Bosch).

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
8.6K
Amadea
8 jaar geleden
Dat zal inderdaad voorzorgsmaatregel zijn.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik heb ook een Bosch vaatwasser. Ik heb de afgelopen tien jaar de waterkraan alleen dichtgedraaid als ik op vakantie ging.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
wij hebben sinds vorige week een nieuwe wasmachine, en de monteur zei ook dat de kraan altijd dicht moest. Heb ik de afgelopen 30 jaar nog nooit gedaan. hij zie dat het niet alleen met veiligheid te maken had, maar ook met slijtage van onderdelen waar continu druk op blijft staan.
Cryofiel
8 jaar geleden
Als je de kraan dichtdraait blijft de druk tussen kraan en vaatwasser hetzelfde.

Antwoorden (1)

Dat is gewoon een voorzorgsmaatregel, voor de vaatwasser maakt het niets uit.

Mocht er iets mis gaan, dan beperk je met het dichtdraaien de eventuele schade die zou kunnen ontstaan. Je zou een losse aquastop voor de splitsing kunnen plaatsen, dan heb je zowel de wasmachine als de vaatwasser beveiligd.