Hoe vaak is een kookwas nodig om wasmachine schoon te houden?

Ik woon alleen en draai zo'n twee of drie keer per week een was (met vloeibaar wasmiddel). Hoe vaak is het nodig een kookwas te draaien om de wasmachine 'schoon' te houden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
16.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb het nog nooit gedaan en hij draait al 10 jaar 3 keer per week.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nog nooit gedaan, vorige wasmachine [Miele] 25 jaar en toen "op". Huidige [Whirlpool] alweer 9.jaar. Ik was alles op 40% en een enkele keer op 60%, zo nodig koud, nooit op 90%. Lijkt mij ook aan het aantal wassen te liggen. Was je voor een gezin van 6 personen 3 x per dag of [net als ik] 2 à 3 x per week gemiddeld. Heb je er iedere week misschien hele vieze tuin/voetbal kleding bij [aarde/gras]. Buiten eerst dit soort dingen goed uitslaan, zorgen dat het overtollige niet in de wasmachine terecht komt.

Het beste antwoord

Het advies dat ik van een monteur heb gekregen was om eens per maand een " kookwas" te draaien.

Toegevoegd na 5 uur:
--- https://www.radarplus.nl/huis-tuin/article/275/Besparen-met-een-schone-wasmachine-
• Een maandelijkse kookwas (95°C) helpt de wasmachine schoon te houden. Mik er handdoeken, theedoeken, lakens en huishouddoekjes in of draai een lege trommel waarin je een handje soda of een vaatwastablet doet (niet in het zeepbakje gooien, dat kan beschadigen). Ook een optie: speciale wasmachinereiniger (o.a. van HG en Groenland, bij de supermarkt).
------
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is idd wel handig om dan direct de huishouddoekjes en theedoeken mee te wassen. Scheelt weer een was.

Andere antwoorden (2)

Één keer per maand lijkt me meer dan voldoende. Wat mijn monteur me geleerd heeft is het manchet (die rubberen laag tussen de deur en de machine) droog te maken na elke wasbeurt, hierdoor blijft het manchet langer 'goed' en heb je minder kans dat het scheurt en gaat lekken.
Dus: 1x per maand een kookwas en na elke wasbeurt het water uit het manchet verwijderen (met doekje), dan heb je langer plezier van je wasmachine.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nog nooit gedaan, vorige wasmachine [Miele] 25 jaar en toen "op". Huidige [Whirlpool] alweer 9.jaar, zonder problemen.

Ik was alles op 40% en een enkele keer op 60%, zo nodig koud, nooit op 90%.

Lijkt mij ook aan het aantal wassen te liggen.
Was je voor een gezin van 6 personen 3 x per dag of [net als ik] 2 à 3 x per week gemiddeld.

Heb je er iedere week misschien hele vieze tuin/voetbal kleding bij [aarde/gras].
Buiten eerst dit soort dingen goed uitslaan, zorgen dat het overtollige niet in de wasmachine terecht komt.

Ik heb nooit het advies gekregen om een kookwas te draaien voor het behoud van de machine.
Moet wel zeggen dat ik voorzichtig op m'n spullen ben en geen geldboompje heb :-))
Eens in de paar maanden [bij huisdieren :haren: vaker anders verstopping] het filter schoonmaken/ losdraaien water eruit en dan daar losse knopen bijvoorbeeld of muntjes/paperclips [echt!] uit vissen, dat moet je niet vergeten, kan je een storing en een reparatie kosten.

Antwoord : Hoe vaak? niet, wel voorzichtig zijn en opletten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Het wassen op 90° heeft niets te maken met viezigheid uit het wasgoed. De 90° is bedoeld om vetluis te doden. Vetluis is een bacterie (geloof ik; misschien is het een schimmel) die in de wasmachine kan gaan groeien en die op den duur zorgt voor vlekken in je wasgoed. Die vlekken zien eruit als vetvlekken, vandaar de naam vetluis. Eens in de zoveel tijd een mogelijk beginnende vetluisgroei om zeep helpen is dus wel degelijk aan te raden, zelfs als je altijd alleen maar perfect schone was zou wassen. Ik doe het overigens eens in de twee maanden.