Conventionele ovens werken door middel van natuurlijke convectie. De verhitte lucht gaat vanzelf circuleren doordat de hete lucht omhoog stroomt. Daardoor wordt de daar aanwezige iets zwaardere minder hete lucht naar beneden verdrongen, waar deze vervolgens (opnieuw) verhit wordt.
Zoals je met vloerverwarming een kamer kunt verwarmen, alleen nu met véél hogere temperaturen en relatief veel energietoevoer en veel krachtiger luchtstromingen.

De omhoogstromende hete lucht verliest warmte aan het voedsel dat in de oven staat, en zo blijft er een energie-overdracht in stand van de vlammen onderin, overgedragen door stromende lucht, naar het geleidelijk warmer wordende voedsel.

Infraroodstraling door hete metalen delen zal in een lekker opgewarmde oven ook nog een rol spelen. Die hete delen voel je met name als je geen ovenhandschoenen gebruikt – en dat is dan geleiding.

Van pan of bakplaat naar voedsel, en _in_ het voedsel zelf, werkt het zuiver met geleiding. Geleiding gaat ook nog door als je de oven alvast afzet.

Bron: hoofdstuk 5.4 van http://www.tufts.edu/as/tampl/en43/lecture_notes/en43-all.pdf