Papieren servetje, wc-papiertje, erover en voorzichtig strijken met de strijkbout........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst hard laten worden zonder er aan te wrijven, want dan wrijf je het zachte kaarsvet in de stof.
Als het hard is, breek je de grootste stukken en zo af. Eventueel leg je er eenpaar ijsklontjes IN EEN PLASTIC ZAKJE op, zo dat de bank niet nat wordt. Hierdoor wordt het kaarsvet nog harder en breekt het gemakkelijker.

(LET OP, WAT HIERNA VOLGT MOET JE EERST EVEN GOED DOORLEZEN EN PROBEREN OP EEN ONZICHTBAAR STUKJE VAN DE BEKLEDING.)

Heb je alle kaarsvet dat er bovenop zat afgebroken, dan zou je misschien (afhankelijk van de soort bekleding) met een warm (niet heet) strijkijzer kunnen werken. Leg eerst een vel keukenrol of wat wc papier op de vlek en zet dan voorzichtig een stukje van de strijkbout er op. Zorg dat de rest van de bout de bank niet raakt.
Als de stof synthetisch is of als je de strijkbout te riskant vindt (ik kan dat vanaf hier niet beoordelen), dep dan met een doek waar je wasbenzine op doet op de vlek. Herhaal dat met een steeds een schoon stuk van de doek en wat wasbenzine. Het restant kaarsvet lost daarmee op.
Een andere mogelijkheid is een spuitflacon keukenontvetter. Spuit wat op de vlek en dep het op, herhaal het tot de vlek weg is.

Let op dat je de bankbekleding niet helemaal doordrenkt, dan kun je kringen overhouden.

Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vloeibaar kaarsvet moet je eerst laten stollen.
Verwijder daarna zo veel mogelijk kaarsvet.

Daarna leg je vloeipapier of absorberend papier op de vlek en onder de vlek.

Je strijkt er vervolgens over met een warme strijkbout.

De laatste restjes kaarsvet verwijder je met wasbenzine.
Ten slotte spoel je de vlek met zuiver water.

Let op met delicate stoffen! Ga na om welke stof het gaat. Kijk na of je deze mag strijken en pas de warmte van de strijkbout aan aan het soort stof. Weet je niet zeker of je de stof mag behandelen met terpentine of wasbenzine, kies dan voor een andere werkwijze.

Kijk hieronder voor meer info:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een föhn en keukenpapier.
Laatste restjes eventueel met een theedoek en wasbenzine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit antwoord is ja et zelfde als hier boven maar iets korter?? vreemd dat deze niet waardevol is;) bedankt alvast voor als het mij ooit overkomt;)
Ook ik zeg (met ervaring), eerst het gestolde kaarsvet eraf krabben, dan een dubbel stuk wc papier (zonder kleurtje) erop leggen en met een warme strijkbout het overgebleven kaarsvet verwijderen, schuif wel steeds een "vers" stukje papier onder de bout en let wel op wanneer er veel synthetische stof in de bank verwerkt zit, dan de strijkbout niet te heet zetten ! anders krijg je i.p.v. kaarsvet........ een gat in de stof !
Misschien is het verstandig eerst een stukje te proberen op een onzichtbare plek