Hoe is het mogelijk dat wanneer mijn schoorsteen is geveegd, de rook naar binnen slaat?

Nadat mijn schoorsteen is geveegd, slaat de rook naar binnen terwijl de schoorsteen goed trekt en ook rook uit de pijp komt. Waar ligt dit aan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Interieur
4.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou zeggen dat ze 't luik (hoe heet dat ding?) in de schoorsteen dicht hebben gezet, maar als ie goed trekt, lijkt dat me het probleem niet..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Begrijp ik goed uit je vraag dat ie dat voor het vegen niet deed? Zit er veel tijd tussen de vorige keer? (kunnen er andere dingen zijn verandert, zoals ander hout o.i.d.) Zit er een trekkap op?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zit al jaren dezelfde trekkap op, wel heb ik ander hout gemixed fruit,es en eiken, maar dat heb ik voorheen ook gehad. De vorige keer van het vegen was een jaar geleden. Al die tijd heeft de haard goed getrokken, maar sinds dat de schoorsteenveger is geweest krijg ik problemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Houtkachel of open haard?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Open haard

Het beste antwoord

Een open haard is altijd wel lastig om goed te stoken.
Het vegen van de schoorsteen kan er geen invloed op hebben, dat hij slecht trekt.
Ik denk dat je probleem zit in de buiten temperatuur.
Oktober is extreem warm geweest, vooral de nachten waren uitzonderlijk zacht en vochtig.
Regelmatig was het mistig.
Allemaal factoren voor een slechte trek in je open haard.
Hoe warmer het buiten is, hoe minder de trek bij het aansteken.
Wil je de openhaard aansteken, zorg voor extra veel vuur, door wat extra kranten of karton te gebruiken.
Hoe kouder het buiten is en hoe warmer bij het aansteken, hoe beter de trek in de haard.
let er ook op, of de klep in de haard wel open is, maar daar zal je zelf wel aan gedacht hebben.