Waar komen al die vliegen toch vandaan en waarom zitten ze er eigenlijk?

Op een bovenkamer aan de Noord-Oostzijde van mijn woning zitten vanaf het vroege najaar tot in het voorjaar vele vliegen op de ramen en raamkozijnen.
Ik heb geen idee waar ze vandaan komen. Alle plekken rondom het raam heb ik afgezocht, maar nergens gaatjes, kieren of openingen waar doorheen ze naar binnen kunnen komen. Er liggen ook geen organische resten van bv dode diertjes zoals andere insecten, slakken etc., het is schoon op de kamer, er wordt gelucht, het stinkt er niet. Toen ik in het huis kwam te wonen zaten die vliegen er ook al in een lege kamer dus. Er lagen vele tientallen dode vliegen en er zaten een paar levende vliegen op de ruiten die zeer traag waren omdat ze er de hele winter al hadden gezeten. Die vliegen heb ik allemaal verwijderd en alles gereinigd voordat de kamer ingericht werd.
Ramen tegen elkaar open zetten heeft geen effect. Ik wil geen gif of vliegenstrips gebruiken, dus vang ik ze eens in de zoveel tijd met een potje en een kartonnetje en laat ze buiten vrij. Maar om dat nou steeds elke keer weer te moeten doen is knap vervelend. Mooier zou zijn als ik de oorzaak zou kunnen achterhalen. Meestal zijn alle liegen volwassen, maar aoma zie ik ook hele jonge kleine exemplaren en al wat grotere.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Interieur
2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb er ook last van gehad.. Bij mij lag er een handdoek of theedoek verscholen in een hoekje. Daar legde ze hun eitjes.
Verder kan ik je alleen maar aanraden om ze echt te lijf te gaan met vliegen gif. Met de hand vangen en vrij te laten duurt te lang en geeft ze alleen maar de kans om meer eitjes te leggen. Je kan ook alleen maar de vliegen vangen die je ziet. Gif pakt alles.
( er Zijn er toch genoeg ;-)

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk gaat het hier om "klustervliegen". Zoals de naam aangeeft vliegen en zitten deze vliegen in grote groepen op voor hen bekende locaties. Daar komen ze ook altijd weer naar terug. Wij hebben er jarenlang ook duizenden van gehad, die om 15h30 op één zijde van het huis neerstreken en zich ook verplaatsten naar de aanliggende ruimte. Met zonsondergang verdwenen ze weer aan de buitenzijde van het huis, maar een keer binnen bleven ze daar zitten. Visueel hebben we geen voldoende grootte kier of gat kunnen vinden, maar ze zaten er wel elke dag weer. Het zijn geen "vieze" vliegen, dus aan- of afwezigheid van mest of koeien speelt geen rol. Daar zitten ze niet op.
Nou bestaan er middelen die je op de "passages" spuit en waar de vliegen een hekel aan hebben, waardoor ze deze ingespoten deur- en raamstijlen niet meer passeren. Met één of twee keer inspuiten ben je er meestal wel vanaf. Aangezien deze vliegen hun home niet meer vinden verdwijnen ze daardoor ook helemaal. Vraag maar eens bij de Boerenbond of soortgelijke winkel.