hoe kan een verwarmingsbuis aan het plafond op een goedkope en gemakkelijke manier afgedekt worden ?

Graag wil ik een lelijke verwarmingsbuis die om onbekende reden bij ons aan het plafond bevestigd zit afdekken. Zijn hier speciale kappen voor en dien ik nog ergens rekening mee te houden? Zo hoorde ik bijvoorbeeld dat als de buis word afgedekt dit uiteindelijk ook meer gas kost ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Interieur
7.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kan er gerust een houten koof om heen bouwen. Kost je niks mee qua gasverbruik. Wel handig om er isolatie om de cv leiding te doen
Bordensteker
8 jaar geleden
Als je een warme buis afdekt, en zeker met buisisolatie er omheen, zal de buis minder warmte naar de omgeving afgeven en daardoor wordt de woonruimte waar die buis in hangt wat minder warm! Die buis zal waarschijnlijk warm en wellicht zelfs heet zijn in het stookseizoen en helpt dan mee bij het verwarmen van uw kamer. Vaak is dat goed te zien aan een zwarte streep tegen het plafond boven de buis, dat is stof dat meegenomen wordt naar het plafond in de luchtstroom die omhoog langs de buis stroomt zodra deze warmer is dan de lucht bovenin de kamer. Het is waarschijnlijk een gratis stukje “radiator” waarover u geen verwarmingsverbruik aangerekend wordt.
Bij sommige installaties kan het zijn dat de warmte-afgifte van dat stuk buis afhankelijk is van hoe ver de knop van de radiator op de verdieping erboven opengedraaid wordt. Als u een koof of andere afdekking maakt zal het verwarmend effect in uw woonruimte minder zijn, zeker als u ook nog buisisolatie aanbrengt. Als u daarna toch even warm wilt wonen, dan zult u zelf iets meer gaan stoken, of iets meer (wél bemeterde) warmte gaan afnemen van een centrale stookinstallatie.

Het beste antwoord

ik woon ook in een huis waar de verwarmingsbuis langs het plafond loopt .
ik heb bij de doe het zelf zaak een vensterbank gekocht van mdf een lat tegen het plafond en de vensterbank schroef je er tegenaan en kun je in de kleur schilderen die je wilt
ik heb hem opengelaten aan de onderkant en een lichtslang aan de verwarmingsbuis bevestigd dan heb je gelijk een lichtkoof
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt! Dit lijkt mij een mooie en simpele oplossing

Andere antwoorden (2)

Als het niet in de hoek zit bevestig dan aan beide kanten een lat aan het plafond, bevestig er een plank aan aan de buitenkant en dek de onderkant af met een plank. Schilder het in de kleur van het plafond en het lijkt of er een balk zit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik heb het zo gedaan: een witte licht-katoenen doek gekocht, in gips gedoopt en gedrapeerd aan de muur rondom de buis (met enige afstand wel). dit wordt dan een hard stuk stof, dat bv. kan afgestoft worden indien nodig. Er zijn ook speciale producten op de markt om textiel stijf te maken, die hetzelfde effect geven. In vele gevallen kan je het textiel dan zelfs schilderen (met gips kan dat niet, dan wordt het terug zacht heb ik ondervonden).
zo heb ik een decoratief element plus komt de warmte er volop door. al veel complimentjes voor gekregen, al is het een niet voor de hand liggende oplossing.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Creatieve oplossing ! Bedankt voor de tip