Mag een kamerplant die begint met bloeien, verpot worden?

Ik heb geen idee hoe de plant heet of hoe je een foto plaatst hier op Goeie Vraag. Maar het is eigenlijk meer een algemene vraag die geldt voor de meeste of misschien wel alle kamerplanten. Normaal verpot ik alle planten ieder jaar, maar vorig jaar is dat niet gebeurd. Nou zit deze plant in een te krappe pot en moet dus dringend een nieuwe hebben. Maar ik heb wel eens gehoord dat planten die in bloei staan of op het punt van bloei, niet verpot mogen worden. Weet iemand daar iets van?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Interieur
Rieneke1
8 jaar geleden
Ik zou het wel wagen, maar dan wel zonder de wortelkluit te verstoren/uiteen te halen.
Zet 'm wel precies terug zoals hij stond, niet gedraaid of zo.

Antwoorden (2)

Ja het kan maar ik zal wel oppassen dat je de bloem niet beschadigd of de wortelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
je mag een plant altijd verpotten, winter en zomer, bloeiend of niet bloeiend enz..., als je maar de potkluit intact laat. Dus : plant voorzichtig uit bloempot schudden, zodat de aarde aan de wortels blijft hangen. nadien verpotten in een grotere pot.

Toegevoegd na 45 seconden:
deze tip komt uit het kamerplantenboek van Rob Herwig, en heb ik met succes al meerdere keren toegepast....