Wat is dit voor houten voorwerp?

Hallo allemaal,

Ik zou graag weten wat het voorwerp op de foto is. Dus mijn vragen zijn:

1. Hoe heet het voorwerp?
2. Waarvoor wordt of werd het gebruikt?
3. En in welke periode? (nog steeds, of in de jaren ....).

Zelf dachten wij iets met textiel, bij de winkel/groothandel.

Wie kan mij meer vertellen? Ik ben benieuwd.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Interieur
1.6K

Antwoorden (2)

Dit is een oude krantenhouder, of krantenstok.

In leescafé's en in hotellobby's werden kranten opgehangen die de bezoekers dan konden lezen. Een krant werd "bij de vouw" ingeklemd tussen de twee houten delen. Op die manier konden de bezoekers de krant goed lezen, maar konden ze hem niet meenemen.

De op deze manier ingeklemde kranten stonden of hingen in een leeshoek. Daar kon je ze vandaan halen om ze aan een tafeltje te lezen.

8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Nog steeds her en der. Plus
Cryofiel
8 jaar geleden
In Nederland, Frankrijk en Italië zie ik ze eigenlijk niet meer. In Duitsland en Spanje nog wel regelmatig.
Ivana
8 jaar geleden
In Frankrijk in de PMU's
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij mij thuis heb ik er een. En gisteren zag ik ze nog in cafe de Balie aan het Leidseplein.
Dat lijkt mij een krantenstok. Zie bijvoorbeeld http://www.vktv.nl/images/ephemera/krantenstok00.jpg
Er is weinig bekend over waar het gebruik is ontstaan. Het vermoeden is Midden-Europees, Oostenrijk, Hongarije, Duitsland. In ieder geval in een cultuur waar men rustig de tijd nam (en misschien nog wel neemt) om de krant te lezen onder het genot van een kop koffie. Het koffiehuis of restaurant dus, want daar zijn ze nog te vinden deze krantenstokken. Keurig gesorteerd opgehangen, met vaak de naam of logo van de betreffende krant op de stok aangebracht.

Toegevoegd na 35 minuten:
In een authentiek Weens koffiehuis zul je ze in elk geval nog aantreffen. De kranten daar zijn heel belangrijk, die liggen al van oudsher in de koffiehuizen. Dat was in een tijd dat de kranten erg duur waren en ze vooral in het café werden gelezen. Omdat elke krant tussen twee latjes is geklemd is 'per ongeluk' meenemen er niet bij.
Amadea
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Voor de duidelijkheid: nadat ik mijn antwoord had geplaatst zag ik dat er al een antwoord stond, en dat had op dat moment alleen de wikipedia-link als bronvermelding. De andere links zijn er ná mijn antwoord pas bijgezet...
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat klopt. De wikipedia-link was natuurlijk snel gevonden. Toen ik die link erbij had gezet plaatste ik mijn antwoord. Daarna wilde ik er een plaatje bijzoeken ter illustratie. Nadat ik twee plaatjes had gevonden (een oud plaatje met de traditionele krantenstok, en een moderner plaatje met moderne tijdschriften in zo'n krantenstok) realiseerde ik me dat het nog steeds niet mogelijk is plaatjes toe te voegen aan een antwoord. Toen heb ik dus maar de links naar die plaatjes toegevoegd. Toen ik dat had gedaan, zag ik dat er intussen nog een antwoord stond - het jouwe - en dat jij hetzelfde plaatje had gevonden als één van mijn plaatjes. -- Dit soort dingen kan gebeuren als je allebei tegelijk bezig bent met het beantwoorden van dezelfde vraag. It's all in the game.